Σελίδες
- Αρχική σελίδα
- Δημήτριος Γκόγκας (βιογραφικό σημείωμα)
- ΑΝΑΣΕΣ από την Καμπούλ
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Β΄Μέρος
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Α΄Μέρος
- Δέκα [10] μικρά ταξίδια
- Ξέρω ένα Τόπο / Α΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Β΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Γ΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Δ΄
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Α΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Β΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Α΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Β΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Δ΄ μέρος
- Κάμπος μιας Νιότης (απόσπασμα)
- Σημείο Συνάντησης [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου]
- Απανθίσματα [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου/Χ.Γαλιάνδρα]
- Ταξίδια Πολύτιμα του Νου[Δ.Γκόγκας, Σ.Σκουλίκα, Α.Βλαχιώτης, Ε. Δράτσελος],
- 199 χρόνια Ελεύθερης Ζωής +1 (αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση του 1821)
Παρασκευή 19 Μαΐου 2023
Γιατί σκοτωνόμαστε στην Κύπρο... με απλά λόγια
γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας
Όσοι εξ ημών και υμών στο νησί της Αφροδίτης οδηγούμε γνωρίζουμε πολύ καλά πως κάτι δεν πάει καλά. Κάτι δεν γίνεται σωστά και σκοτωνόμαστε αδίκως στους δρόμους και τις πλατείες αυτής της χώρας. Από τη στιγμή που κάποιος ξεκινήσει απότο σπίτι του για κάποιον προορισμό κινδυνεύει πολλάκις να εμπλακεί σε ατύχημα, δυστύχημα. Συνήθως, στηριζόμενοι και στο μικροκαμωμένο εγκέφαλό μας φταίνε μόνο οι άλλοι, ενώ εμείς είμασταν οι σωστοί. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία που τηρεί η Αστυνομία της Κύπρου(και μπορείτε όλοι να τα βρείτε στο διαδίκτυο και να τα διαβάσετε ) οι κυριότερες αιτίες πρόκλησης των τροχαίων ατυχημάτων είναι οι παρακάτω:
- Μέθη (Αλκοόλη)
- Αμελής- Απρόσεκτη οδήγηση
- Υπερβολική ταχύτητα
- Μη τήρηση της αριστερής πλευράς
- Άλλη αιτία
- Απρόσεκτη διακίνηση των πεζών
- Μη παροχή προτεραιότητας σε οχήματα
- Απρόσεκτη στροφή δεξιά
- Ναρκωτικά
- Μη τήρηση των τροχαίων σημάτων
Κατά μέσο όρο (κατά σχετική προσέγγιση) στην Κύπρο κάθε χρόνο έχουμε :
- 50 θανατηφόρα δυστυχήματα
- 500 σοβαρά δυστυχήματα
- 650 ελαφρά συχτυχήματα
- 650 με απλές ζημιές
Ως θύματα θρηνούμε κατά μέσο προσέγγιση κάθε χρόνο 50 συνανθρώπους μας
Ως σοβαρά τραυματίες έχουμε περίπου 550
Ως ελαφρά τραυματίες πάνω από χίλιους
Σε όλα αυτά θα προσθέσω τις παρακάτω παρατηρήσεις:
- Δεν υπάρχουν πλήρεις δημόσιες συγκοινωνίες με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι και να αναγκάζονται να πάρουν τα Ι.Χ οχήματά τους.
- Το κόμιστρο των Δημόσιων συγκοινωνιών είναι υψηλό και ισχύει για μια μόνο διαδρομή
- Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας που έχουν υπερβεί μια (α) ηλικία, έχουν παρουσιάσει προβλήματα υγείας (όρασης,ακοής, κινητικά κτλ) και επιμένουν να οδηγούν με την φτηνή δικαιολογία ότι...μπορούν.
- Ο αριθμός των Ι.Χ οχημάτων που κινούνται καθημερινά στους δρόμους των πόλεων της Κύπρου, είναι εξαιρετικά μεγαλύτερος από αυτόν τον αριθμό. ΙΧ. που μπορούν να απορροφηθούν από την έκταση και το μέγεθος των δρόμων. (π.χ. Στην Κύπρο μια 4μελής οικογένεια έχει τουλάχιστον 4 μέσα (Ι.Χ αυτοκίνητα και άλλα μέσα μετακίνησης)
- Δεν τηρείται ο κώδικας οδικής κίνησης από το μεγαλύτερο μέρος των οδηγών ( ομιλία με κινητό, άσκοπες εναλλαγές λωρίδων, παιδιά όρθια χωρίς ζώνη στο μπροστινό κάθισμα, σκυλιά - γατιά στην αγκαλιά των οδηγών κτλ)
- Παύση της κίνησης των δρόμων από πεζούς ανά πάσα στιγμή (σε συγκεκριμένες διαβάσεις μετη χρήση κομβίου)
- Στροφή δεξιά ή αριστερά ( ανάλογα) η οποία επιτρέπεται καθώς η κίνηση από το αντίθετο ρεύμα συνεχίζεται και δίνει την ευκαιρία στους οδηγούς μόλις ελευθερωθεί ο ...δρόμος να κινηθούν είτε αροστερά είτε δεξιά. Μια εντελώς προκλητική διαδικασία που θα προκαλεί συνεχώς ατυχήματα. Ενώ εάν καταργηθεί και δοθούν λίγα δευτερόλεπτα στη ...στροφή δεξιά και αριστερά για την κίνηση των οδηγών λύνουν το πρόβλημα!
- Αυστηρά πρόστιμα που σημιουργούν αντιδράσεις στους οδηγούς και λειτουργούν αρνητικά!! (Δεν επιφέρουν μείωση στα ατυχήματα)
- Κάμερες που δρουν εκφοβιστικά και καταπιεστικά.
- Έλλειψη οδηγικής παιδείας από την νηπιακή ηλικία (ότι βλέπει το παιδί αυτό θα κάνει όταν μεγαλώσει)
- Ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων σε μικρές αποστάσεις. (Κανένας έλεγχος σε μη κεντρικούς δρόμους)
- Μεγάλος αριθμός τουριστών που καλούνται σε πολλές περιπτώσεις να οδηγήσουν σε ένα σύστημα που δεν το είχαν "ζήσει" ξανά.
- Οδήγηση από νεαρούς με την ...ευφάνταση "μαθητική" άδεια οδήγησης.
- Ύπαρξη ποδηλατών στους δρόμους που πολλές φορές εμποδίζουν την ομαλή κίνηση των λοιπών αυτοκινήτων
- Ύπαρξη μεγάλων οχημάτων (βυτία, φορτηγά κτλ) επί καθημερινής βάσεως και σε ακατάλληλες ώρες
Θα μπορούσα να παρατηρήσω ακόμα περισσότερα. Δυστυχώς γύρω από τα τροχαία ατυχήματα / δυστυχήματα έχει αναπτυχθεί μια τεράστια κερδοσκοπική επιχείρηση που μπορεί να εντάξει μέσα της τα πρόστιμα, τις πωλήσεις αυτοκινήτων, τις σχολές οδήγησης, κτλ. Προσωπικά δεν βλέπω κανέναν δημόσιο φορέα να έχει όχι την δύναμη αλλά την θέληση να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Έτσι πορευόμασταν και έτσι πορευόμαστε.
Τρίτη 16 Μαΐου 2023
Δευτέρα 15 Μαΐου 2023
ΣΜΥΡΝΗ* του Δημητρίου Γκόγκα
να πάρει τη Σμύρνη σε ένα κάδρο.
Χωρούσε, δεν χωρούσε,
Χωρούσε, δεν χωρούσε,
πήρε όση μπόρεσε να πάρει.
Στρίμωξε ουρανό, χώμα, την αυλή της.
Μέσα στο δισάκι της η Σμύρνη.
Μέσα στην εικόνα της εξορίας,
Στρίμωξε ουρανό, χώμα, την αυλή της.
Μέσα στην εικόνα της εξορίας,
ο ασαβάνωτος άνδρας της
και στην άκρη νεκρή η Σμύρνη
Στο πρώτο τσιγάρο του γιου της η Σμύρνη.
«Η φωτιά μάνα φώναξε δεν ήρθε απ΄ τη κάφτρα! Πάψε!»
Το άλλο, σε ένα τσουβάλι τυλιγμένο με φίμωτρο μην κλάψει,
να προλάβει να το πετάξει σε μια βάρκα;
Δεν θα προλάβει;
Τρέξε, τρέξε εκείνη η φωνή να τη σπρώχνει,
οι καμπάνες, ο κόσμος, στο μπόγο της η Σμύρνη.
Πίσω οι Τσέτες, οι Κούρδοι, έξω από το μπόγο της όλοι οι οχτροί της.
Ένας φαντάρος με δεκανίκι την κοιτάει χωρίς μάτια, χωρίς
γλώσσα.
Τι να πει;
Χωρίς χέρι, «πως κρατά το δεκανίκι χωρίς χέρι;»
«Παναγιά μου χωρίς μάτια!»
Φυσούσε μια πίκρα.
Πόνο ο βοριάς, μπλέχτηκε και η αύρα της θάλασσας
τα δίχτυα ιστοί αράχνης, ψάρευες νεκρούς ανθρώπους,
ξέβραζε η θάλασσα τη Σμύρνη.
Μα περίεργο, μύριζε ακόμα, βασιλικό κι αγιόκλημα!
Και κει στη προκυμαία, να ένα γδούπος.
Το τσουβάλι με το παιδί στη βάρκα μέσα.
Λες- λες να αναπνεύσει.
«Ελπίζω» της φωνάζει φαντάρος, της κλείνει το μάτι.
Μες στο χαμό «πως είδε Παναγιά μου;»
*Το
ποίημά του «ΣΜΥΡΝΗ» έλαβε 3ο έπαινο στον 18ο Διεθνή Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ποίησης και Πεζογραφίας της Ένωσης
Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδας
και στην άκρη νεκρή η Σμύρνη
Στο πρώτο τσιγάρο του γιου της η Σμύρνη.
«Η φωτιά μάνα φώναξε δεν ήρθε απ΄ τη κάφτρα! Πάψε!»
Το άλλο, σε ένα τσουβάλι τυλιγμένο με φίμωτρο μην κλάψει,
να προλάβει να το πετάξει σε μια βάρκα;
Δεν θα προλάβει;
οι καμπάνες, ο κόσμος, στο μπόγο της η Σμύρνη.
Πίσω οι Τσέτες, οι Κούρδοι, έξω από το μπόγο της όλοι οι οχτροί της.
Τι να πει;
Χωρίς χέρι, «πως κρατά το δεκανίκι χωρίς χέρι;»
«Παναγιά μου χωρίς μάτια!»
Πόνο ο βοριάς, μπλέχτηκε και η αύρα της θάλασσας
τα δίχτυα ιστοί αράχνης, ψάρευες νεκρούς ανθρώπους,
ξέβραζε η θάλασσα τη Σμύρνη.
Μα περίεργο, μύριζε ακόμα, βασιλικό κι αγιόκλημα!
Το τσουβάλι με το παιδί στη βάρκα μέσα.
Λες- λες να αναπνεύσει.
«Ελπίζω» της φωνάζει φαντάρος, της κλείνει το μάτι.
Μες στο χαμό «πως είδε Παναγιά μου;»
και συμπεριλήφθηκε στην Ανθολογία που προέκυψε από τον εν λόγω Λογοτεχνικό διαγωνισμό με τίτλο : Το δάκρυ της Μικρασίας
Παρασκευή 12 Μαΐου 2023
Ούγκα : Μια ποιητική συλλογή του Χρίστου Τσιαήλη (που μετρά τους αιώνες!) και είδε το φως της δημοσιότητας το Νοέμβριο του 2022 από τις εκδόσεις Γκοβότση
Το έτος 2022 που εκδόθηκε η ποιητική συλλογή του Χρίστου Τσιαήλη : Ούγκα τον πήρα τηλέφωνο και του ζήτησα ένα αντίγραφο της. "Μούγκα" ο εκλεκτός και φίλος ποιητής. Μια απέραντη σιωπή απλώθηκε επί 495 ημέρες και σκίαζε την διαδρομή μεταξύ Λευκωσίας και Λάρνακας. Μια διαδρομή που τελικά που στο τέλος της είδαμε πως υπάρχει φως στην άκρη του Τούνελ.
Σήμερα λοιπόν, ο ταχυδρόμος χτύπησε δυο φορές, μπορεί και τρεις και έφερε στο σπίτι μου την Ποιητική Συλλογή με τον περίεργο τίτλο: Ούγκα. Μια λέξη που μας παραπέμπει σίγουρα στην προιστορία, στην αρχή της ανθρώπινης ζωής πάνω στον πλανήτη, στις πρώτες προσπάθειες του ανθρώπινου γένους να μιλήσει, στις πρώτες άναρθρες κραυγές. Μου πήρε μια μέρα να διαβάσω την ποιητική συλλογή και το έκανα για να καλύψω πρώτα την ποιητική μου περιέργεια για το τι θέλει να πει ο Χρίστος και αυτό που κατανόησα ήταν πως μέσα από ένα ποιητικό εξωπραγματικό (επιστημονικής φαντασίας;) ταξίδι με αρχή μέση αλλά χωρίς τέλος, γιατί η ζωή συνεχίζεται ακόμα και αν έρθει ο θάνατος, ο άνθρωπος ενώνεται με τους άλλους ανθρώπους για να επέλθει η λήθη του χαμού του!
Για να κατανοήσει κάποιος την ποιητική του Χρίστου Τσιαήλη, πρέπει να διαβάσει οπωσδήποτε κάτι από τη συγγραφική του διαδρομή. Πρέπει να εμβαθύνει στις ρήσεις, στις σημείες που υψώνει, στις μικρές και μεγάλες επαναστάσεις που ποιεί. Αλλιώς η ποίηση του "Ούγκα" θα είναι μια γέφυρα που απλώς θα την περάσει. Όμως η συλλογή "Ούγκα" δεν είναι γέφυρα, αλλά ποταμός. Ο άνθρωπος είναι η γέφυρα που στήνεται για να περάσουν οι ψυχές και τα κορμιά και βλέποντας τον ποταμό θα πρέπει να αποφασίσουν την αυτοχειρία ή την αιώνιο ζωή. Επιλογή η αιώνια ζωή, διότι ο άνθρωπος ζει αιώνια κι ας πεθαίνει κάθε μέρα: Από το 3.000.000 έτη φωτός μέχρι και τις μέρες μας, μέχρι και το μέλλον. Ζούσε μέσα στο σπήλαιο Ντενισόβα, γεννήθηκε από μια μιτοχονδριακή Εύα, πορεύτηκε με τους δεινόσαυρους και τώρα ζει και αναπαύεται
και η μία γεννιά λέγει στην άλλη:
...να βυζάξεις
να αυνανιστείς
να γράψεις.
***
18.
για να αλλάξει το φως
πρέπει η Νέμεσις να περάσει
-από πολύ κοντά-
24.
για ν’ αλλάξει το φως
να αισθανθούμε πρέπει
την απώλεια του σκότους
από τις συναλλαγές
28.
η σκέψη μπορετή
το σώμα αδρανές
η ευρετή
το διηνεκές
το άπειρο
μια μικρή έννοια
για την Α’ Δημοτικού
ναι, ακόμη υπάρχουν σχολεία
είναι τα μόνα κτήρια
που οι άνθρωποι ακόμη κτίζουν
για να ελέγχουν την άγνοια
τη σκέψη
τη φαντασία
τον λόγο
την πρόθεση
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)