Δευτέρα 2 Μαρτίου 2020

Η γλώσσα των ελλήνων

έχει ένα μοναδικό χάρισμα. Να αφομοιώνει με επιτυχία τις λέξεις άλλων γλωσσών και να τις εντάσσει στο λεξιλόγιό της.Αυτό όμως που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί να γίνεται σε λέξεις που δεν έχω καμία απολύτως αξία σε σχέση με αυτές που ήδη υπάρχουν. Ένα απλό παράδειγμα:  Goodbye ή bye σε Goodbyeη σας ή byeη σας αντί του υπέροχου: αντίο σας


Δημήτριος Γκόγκας

Κυριακή 1 Μαρτίου 2020

Το μεγαλύτερο δώρο

που μπορεί να κάνει ένας άνθρωπος σε κάποιον άλλο είναι να μην τον κρατάει στην αμάθεια και τον σκοταδισμό. Θα πρέπει να τον παροτρύνει στη μάθηση και να τον διδάσκει. Να τον παρασέρνει στο καλό και στην αγάπη. 

Δημήτριος Γκόγκας

Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2020

Τα άσπρα δόντια της παρουσιάστριας / Δημήτριος Γκόγκας


Η εκπομπή της είναι ενημερωτική. Κι αυτή το πίστεψε. Της δώσανε έτοιμες ειδήσεις, κάποιες ερωτήσεις για τις οποίες ζητούσε διευκρινήσεις,δεν καταλάβαινε κάποια ρήματα, οι αντωνυμίες της ήταν άγνωστες αλλά ο σκηνοθέτης της είπε να μην ανησυχεί. Εμείς είμαστε δώ θα σε κατευθύνουμε. Εσύ κοίτα να χαμογελάς και να δείχνεις τα άσπρα σου δόντια. Ούτε απόρησε, ούτε εναντιώθηκε σε αυτή την επισήμανση του σκηνοθέτη. Στο κάτω κάτω για το χαμόγελο την προσέλαβαν. Θα χαμογελάς της είπανε και όλα θα πάνε καλά. Στο πρώτο μέρος της εκπομπής είπε ειδήσεις για τον πόλεμο στην Μέση Ανατολή, χαμόγελο, δεξιά κάμερα, πνιγμένους πρόσφυγες, χαμόγελο αριστερή κάμερα, λίγο μπούτι, άσε κοπέλα μου να φανεί το μπούτι σου, τι σε πληρώνουμε τζάμπα, ακρωτηριασμένους στην Αφρική, χαμογέλα ρε συ τι σου ζητάμε, δουλεμπόριο στην Ασία, κοντινό στο στήθος, viral πιάσαμε τα λεφτά μας, νέος ιός στην Κίνα, έχουμε σε λίγο την μπάντα των παπάδων αγαπητοί τηλεθεατές που θα τραγουδήσουν σε διασκευή το ελέησον μας κύριε. Χαμόγελο στο κεντρικό πλάνο, όρθιο το στήθος, εν δυο κάτω, εν δυο πάνω. Το στόμα της πιάστηκε, αγκιλώθηκε σε ορθή γωνία, οι υπουργοί μιλούσαν για τα φορολογικά μέτρα γελώντας, οι ιερόδουλες ανέλυαν την κρίση στο επάγγελμα χαμογελώντας, οι εργατολόγοι ανέλυσαν τα νέα αντιεργατικά μέτρα παραγελώντας, οι εφοριακοί έτριβαν τα χέρια τους χαζογελώντας, οι βουλευτές ανέφεραν το νέο μισθολόγιο περιγελώντας, οι δύο σκηνοθέτες βαρέθηκαν χασκογελώντας.
Λίγο πριν το πέρας της εκπομπής ο σκηνοθέτης της είπε να το κλείσει. Ακόμα προσπαθεί... (για την ιστορία η εκπομπή έληξε δύο μέρες ή ....χρόνια πριν)

Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2020

Μικρές εξορίες: Ποιητική Συλλογή της Ρούλας Τριανταφύλλου / Εισαγωγικό





γράφει ο ποιητής Δημήτριος Γκόγκας

Διαβάζουμε την τέταρτη κατά σειρά Ποιητική Συλλογή της Ρούλας Τριανταφύλλου, είχαν προηγηθεί: οι «Ματιές της ζωής από το κέντρο του Αιγαίου» Αυτό-έκδοση το έτος 2013, οι «Πληγές που θρέψαμε» από τις εκδόσεις: Διάνυσμα το 2015 και «Τα ανέγγιχτα του χρόνου» και πάλι από τις εκδόσεις Διάνυσμα δύο χρόνια μετά το 2017. Μεσολάβησε η συμμετοχή της σε ένα συλλογικό έργο και η έκδοση ενός βιβλίου διηγημάτων με τίτλο: «Μνήμες» Και σε αυτή την συλλογή ποιημάτων, η ποιήτρια ακολουθεί την μοναχική της πορεία όπου δεσπόζει η συνεχής προσπάθεια για λύτρωση από τις «πληγές που θρέψαμε» Καιροφυλακτούν ανάμεσα στους στίχους, αδιάκοποι πόνοι, η αγωνία της ψυχής της που δεν καταλαγιάζει και δεν «απνάζει» χαμένες αγάπες, διαρκή ερωτηματικά και μια ανάγκη φυγής που δεν έχει ακόμα εκπληρωθεί.

Πουλί ξενιτεμένο, πουλί διαβατάρικο και αποδημητικό, βρίσκεται σε μια ακάματη αναζήτηση φωλιάς και μόνιμης πατρίδας. Απάγκιο της η ποίηση όπου καθηλώνεται σαν σε τελματώδη καροτσάκι, αδυνατώντας να ξεφύγει από το μοιραίο. Το καθήκον του ποιητή και της ποιήτριας να γράφει και να αναζητά την αλήθεια, το φως, το τέλος. Διαβάζουμε χαρακτηριστικά στο ποίημα της: Εδώ είναι ξένος τόπος, που ανοίγει και τον κύκλο των ποιημάτων:

Θεέ μου, εδώ είμαι ξένος.
Εδώ είναι ξένος τόπος.
Ψάχνω σε άλλες εποχές, σ΄ άλλους κόσμους
στη μητρική μου γλώσσα, μια ξεχασμένη πατρίδα.

Στο ομότιτλο ποίημα του βιβλίου: Μικρές Εξορίες, διακρίνεται καθαρά η αγωνία της για τους δρόμους που θα πρέπει να ακολουθήσει καθώς η ίδια ισορροπεί ανάμεσα στο υπαρκτό φθαρτό και το αιώνιο άφθαρτο.

Πώς να κρατήσω τον δικό μου ουρανό
Με τι χέρια ν’ αγγίξω τα άστρα;
Δάκρυ με οδηγεί και με πνίγει.
Οι καιροί συνωμοτούν με την καρδιάς μου.
Πότε ζω και πότε χάνομαι …
στη σκόνη του χρόνου, οι μικρές μου εξορίες
Άνεμε!

Μέσα σε αυτή τη δίνη της ζωής αναζητά «τεχνάσματα αποπροσανατολισμού» με μοναδικό στόχο να βρει την δύναμη να ανταποκριθεί με επάρκεια και αποτελεσματικά στην καθημερινότητα που συνεχώς διαβρώνεται αλλά κυρίως διαβρώνει την ψυχή και το σώμα. Και εκεί έρχεται μια αχτίδα τύψης να επιδεινώσει την κατάσταση και να την φέρει και πάλι αντιμέτωπη με την διαφορετικότητα που η ίδια βιώνει στην μικρή της πατρίδα. Μια πατρίδα που ίσως ταυτίζεται με την εστία, με την οικογένεια, με τον τόπο που ζει και μεγαλώνει, μεστώνει όχι μόνο ανθρώπινα αλλά ανθρώπινα ποιητικά.
Επώδυνη εξορία να είσαι διάφορος…
Στο θάνατο ισότιμοι!
Στο αβέβαιο με κρατάει η νύχτα, ξεχασμένο δεσμώτη

Η ποιήτρια φαίνεται να είναι εγκλωβισμένη εντός των τειχών που η ίδια έχει χτίσει η δική της ελευθερία. Μια περιορισμένη ελευθερία που της επιτρέπει αποδράσεις του νου και της ψυχής σε παραδείσους μυστικούς και πατρίδες που το σώμα και η καρδιά της αποζητά και τις έχει ανάγκη. Πατρίδες μόνιμες και όχι πατρίδες μετανάστες.

Γκρεμίσαμε τείχη, κόψαμε συρματοπλέγματα.
Ανοίξαμε δρόμους σε δύσβατα μονοπάτια.
Χτίσαμε ξανά γκρεμισμένες γέφυρες.
Η μικρή πατρίδα πάντα μέσα μας.
Σιμά το όνειρο της λευτεριάς.

Η ποίηση για την ίδια είναι, η αποκάλυψη της ψυχής της. Ένα εσωτερικό ξέσπασμα, το δάκρυ που πρέπει να κυλήσει, να πέσει στη γη στη γη και να καρπίσει μια νέα ελευθερία ιδεών και χρωμάτων, να βρει η ποίηση νερό να ξεδιψάσει, πέτρα να ξαποστάσει και ήχο για να ντύσει τον κόσμο όλο. Κάπως έτσι συλλέγει τα στοιχεία που της υπολείπονται για να σκαλίσει τον ορισμό της ποίησης στον δικό της κόσμο. Η ποίησή της είναι η δική της ελευθερία. Και πρέπει να της αποδοθεί ο σεβασμός που της αρμόζει!

Του λόγου τέχνη
Μελωδία της καρδιάς
Της ψυχής ξέσπασμα.
Κρύβομαι..
Αποκαλύπτομαι!
..
Ποίηση!
Εκεί που λογική δεν χωράει …
Κι ο χρόνος κυλά, ο χρόνος αλλάζει
Ελευθερώνομαι!

Θα ήταν σοβαρή παράλειψη να μην αναφερθούμε στη γλώσσα που χρησιμοποιεί. Στρωτή και κατανοητή. Όλης της η προσπάθεια επικεντρώνεται στην παρουσίαση με απλότητα, χωρίς περιττούς επιθετικούς προσδιορισμούς των τρίσβαθων της ψυχής της. Απλώνει ένα κατάλευκο σεντόνι στο τεντωμένο σύρμα της αυλής για να το στεγνώσει το αυγινό αεράκι. Υπάρχουν βέβαια στιγμές που η γλώσσα θαρρείς πως σταματά, σαν τον διαβάτη μπροστά στο άγνωστο, σαν ένας ξερός κόμπος στο λαιμό. Μια στιγμιαία παύση στους στίχους, στις λέξεις, στις προτάσεις της ζωής, ένας βραχύς αναστεναγμός, ίσα να ακουστεί στον περίβολο της ποίησης, ένα πνιγηρό αχ, ένα αστροπελέκι χτυποκάρδι για αυτά που έφυγαν και γι αυτά που γλυκά θα έρθουν.
Αγαπητοί αναγνώστες αυτής της ποιητικής συλλογής
η ποιήτρια Ρούλα Τριανταφύλλου βαδίζει μοναχικά στο δύσκολο ποιητικό μονοπάτι που άλλοτε οδηγεί σε γκρεμούς και άλλοτε σε ουράνιους και επίγειους παραδείσους. Εύχομαι οι πόνοι της ψυχής να επουλώνονται μέσα από το ελεύθερο των στίχων γιατί όπως η ίδια χαρακτηριστικά γράφει:
[…]

Ξεδιπλώνω την ψυχή μου.
Σε χρόνους ξύλινους κρατώ τις μνήμες ...
Στο παρελθόν ψάχνω τις μελλοντικές μέρες.
Η διαδρομή μέσα μου απαλύνει την μοναξιά.
Γιατί!…
Ποτέ κανείς δεν κατάλαβε ότι δεν έφυγα;

Ο χρόνος είναι αυτός που θα υποδείξει την ποιητική ίαση και η ίδια η ποιήτρια θα βρίσκει πάντα την δύναμη να συνεχίσει αυτό το ταξίδι, κάνοντας μικρές στάσεις, παίρνοντας μικρές ανάσες, υποδεικνύοντας με όση δύναμη της απομένει τις πληγές. Όταν οι πληγές κλείσουν, θα έχει φτάσει και στο τέρμα, εκτός εάν το τέρμα δεν είναι άλλο παρά ένα τέλος. Ένα οποιοδήποτε τέλος!

[…]

Μακάρι!
Να πέταγα σε τόπους που αγάπησα
κι ας πέθαινα πετώντας.


Η ΣΥΛΛΟΓΉ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕΙ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:https://issuu.com/dimosvelenjas/docs/_____________________14-1-20

Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2020

Ακραία φαινόμενα στην μεγαλόνησο.

Ακραία φαινόμενα στην μεγαλόνησο. Από που να αρχίσεις και που να τελειώσεις. Η μυσταγωγία της άθλιας καθημερινότητας ελκύει όλο και περισσότερους. Πρωτοστάτες υπάρχουν πολλοί, με το βλέμμα απλανές, τρομοκράτες του πολίτη, άθλιοι και ελεεινοί εργάτες της διασποράς ψευδών ειδήσεων και μιας μεγαλομανίας που τρομάζει. Απούσα η ευγένεια του λόγου, η ευγένεια της συμπεριφοράς, απούσα η καθαρότητα των χαρακτήρων και δηλώνουν παρών πάντα η υποκρισία, η έφεση στη συκοφαντία και η φράση ασπίδα της κουμπαριάς "ξέρεις ποιος είμαι εγώ ρε;"