Σελίδες
- Αρχική σελίδα
- Δημήτριος Γκόγκας (βιογραφικό σημείωμα)
- ΑΝΑΣΕΣ από την Καμπούλ
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Β΄Μέρος
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Α΄Μέρος
- Δέκα [10] μικρά ταξίδια
- Ξέρω ένα Τόπο / Α΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Β΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Γ΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Δ΄
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Α΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Β΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Α΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Β΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Δ΄ μέρος
- Κάμπος μιας Νιότης (απόσπασμα)
- Σημείο Συνάντησης [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου]
- Απανθίσματα [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου/Χ.Γαλιάνδρα]
- Ταξίδια Πολύτιμα του Νου[Δ.Γκόγκας, Σ.Σκουλίκα, Α.Βλαχιώτης, Ε. Δράτσελος],
- 199 χρόνια Ελεύθερης Ζωής +1 (αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση του 1821)
Πέμπτη 10 Αυγούστου 2023
ΕΨΑΧΝΑ ΜΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ Διάλογος..... / Δημήτριος Γκόγκας / Ποιητική Συλλογή: Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / 2018
[Τώρα η καρδιά μου χτυπά] / Δημήτριος Γκόγκας / Ποιητική Συλογή: ξέρω έναν τόπο / 2018
Κυριακή 6 Αυγούστου 2023
Οι πειρασμοί του Ιησού Χριστού
γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας
Επί σαράντα ημέρες και σαράντα νύχτες ο Ιησούς Χριστός στην έρημο νηστεύοντας από τα πάντα, αντιμετώπισε τρεις εξαιρετικά σημαντικούς πειρασμούς από τον διάβολο. Ο διάβολος ως υπαίτιος των πειρασμών των ανθρώπων εμφανίζεται τη στιγμή που ο Ιησούς πείνασε. Όταν δηλαδή δείχνει ανθρώπινη αδυναμία και συμπερασματικά θα είναι πλέον τρωτός στις δοκιμασίες που θα του τεθούν.
Οι πειρασμοί
είναι τρεις, έτσι τουλάχιστον αναγράφονται στα Ευαγγέλια του Ματθαίου και του
Λουκά.
Α. Ο
πειρασμός, ο αγώνας της νηστείας
Β. Ο πειρασμός
της Πνευματικής επάρκειας
Γ. Ο πειρασμός
της παντοδυναμίας
Ο Μάρκος
αναφέρεται στους πειρασμούς επιγραμματικά δηλώνοντας το χρονικό όριο παραμονής
του Ιησού στην έρημο (Σαράντα ημέρες) ενώ ο Ευαγγελιστής Ιωάννης δεν αναφέρεται
καθόλου. Εκτός από μικρές διαφορές στην
περιγραφή των πειρασμών οι αναφορές του
Ματθαίου και του Λουκά είναι πανομοιότυπες αν και διαπιστώνουμε ανακολουθία
στην …αρίθμηση μεταξύ 2ου και 3ου πειρασμού αντίστοιχα.
Ας δούμε λοιπόν
πως αναγράφονται αυτοί οι πειρασμοί στα 3 ευαγγέλια της Καινής Διαθήκης.
Πειρασμοί |
Ευαγγέλια |
Παρατηρήσεις - επισημάνσεις |
||
Κατά Ματθαίον |
Κατά Μάρκον |
Κατά Λουκάν |
||
Διάρκεια
παραμονής του Ιησού στην έρημο |
«Τότε ο Ιησούς οδηγήθηκε από Πνεύμα στην έρημο για να
αντιμετωπίσει τους πειρασμούς του διαβόλου. Σαράντα μέρες και σαράντα νύχτες δεν έφαγε τίποτε ο Ιησούς ύστερα
όμως πείνασε…» Παρ: 4,1-2 |
Αμέσως το Πνεύμα οδηγεί τον Ιησού στην έρημο. Εκεί
στην έρημο έμεινε σαράντα μέρες και αντιμετώπισε τους πειρασμούς του σατανά. Παρ:1,12-13 |
Ο Ιησούς έφυγε από τον
Ιορδάνη γεμάτος από Πνεύμα Άγιο. Το πνεύμα τον
οδήγησε στην έρημο, όπου για σαράντα μέρες αντιμετώπιζε τους πειρασμούς του
διαβόλου. Τις σαράντα αυτές
μέρες δεν έφαγε τίποτε και όταν συμπληρώθηκαν, πείνασε. Παρ:4,1-2 |
Νηστεύουμε και εμείς δε
διάφορες περιόδους που έχουν ορισθεί από την Εκκλησία μιμούμενοι τον Χριστό,
προσπαθώντας μέσα από αυτή την άσκηση να δείξουμε πάνω α΄ όλα την αγάπη μας
για το Θεό μας. |
1ος
Πειρασμός |
«Τότε εμφανίστηκε αυτός που βάζει σε
πειρασμό τους ανθρώπους και του είπε: Αν είσαι Υιός του Θεού, πες να γίνουν
αυτές οι πέτρες ψωμιά.» Ο Ιησούς όμως του αποκρίθηκε: «Ο άνθρωπος λέει η
Γραφή δεν ζει μόνο με ψωμί αλλά με κάθε λόγο που βγαίνει από το στόμα του
Θεού» Παρ: 4,3-4 |
Δεν αναφέρεται στο Κατά
Μάρκον Ευαγγέλιο |
Τότε ο διάβολος του είπε: «Αν
είσαι Υιός του Θεού, πες σ΄ αυτή τη πέτρα να γίνει ψωμί.»Ο Ιησούς του
απάντησε: «Η Γραφή λέει ότι ο άνθρωπος δε ζει μόνο με ψωμί αλλά με κάθε λόγο
που βγαίνει από το στόμα του Θεού» Παρ:4,3-4 |
Ο πρώτος πειρασμός είναι
γνωστός ως «βιολογικός πειρασμός» Είναι ο πειρασμός της δίψας και της πείνας.
Ο Ιησούς απορρίπτει τα υλικά αγαθά. Η μόνη σωτηρία είναι η οικοδόμηση μιας
ζωής βασισμένη στο λόγο του Θεού. |
2ος
Πειρασμός |
Ύστερα τον οδήγησε ο διάβολος στην
άγια πόλη την Ιερουσαλήμ και τον έστησε στο πιο ψηλό μέρος του ναού και του
είπε: «Αν είσαι Υιός του Θεού, πέσε κάτω γιατί η Γραφή λέει: Θα δώσει εντολή
για σένα στους αγγέλους του και θα σε σηκώσουν στα χέρια τους για να μη σκοντάψει
σε πέτρα το πόδι σου.» Μα ο Ιησούς του είπε: «Αλλού όμως λέει η Γραφή: δεν
πρέπει να βάλεις σε δοκιμασία τον Κύριο, το Θεό σου.» Παρ:4,5-7 |
Δεν αναφέρεται στο Κατά
Μάρκον Ευαγγέλιο |
Ύστερα ο διάβολος τον ανέβασε σ΄
ένα ψηλό βουνό του έδειξε σε μια στιγμή όλα τα βασίλεια της οικουμένης και
του είπε: «Θα σου δώσω όλη αυτή την εξουσία και την λαμπρότητα αυτών των
βασιλείων, σ΄ εμένα έχει παραδοθεί και τη δίνω σε όποιον εγώ θέλω. Αν λοιπόν
με προσκυνήσεις θα είναι όλη δική σου» Απαντώντας ο Ιησούς του είπε: «Φύγε από μπροστά μου σατανά. Η Γραφή λέει:
Τον Κύριο τον Θεό σου θα προσκυνάς και μόνο αυτόν θα λατρεύεις.» Παρ:4,5-8 |
Ο δεύτερος πειρασμός του
Ιησού σύμφωνα με τον Ματθαίο και τρίτος σύμφωνα με τον Λουκά είναι ο
πειρασμός της πνευματικής επάρκειας. Ο Ιησούς δεν χρειάζεται να αποδείξει το
αυτονόητο. Ότι δηλαδή είναι ο Υιός του Θεού. |
3ος
Πειρασμός |
Πάλι τον οδήγησε ο διάβολος σ΄ένα
πολύ ψηλό βουνό και του έδειξε όλου του κόσμου τα βασίλεια και τη λαμπρότητά
τους. Ύστερα του είπε: «Όλα αυτά θα σου τα δώσω, αν πέσεις και με
προσκυνήσεις» Ο Ιησούς όμως του απάντησε: «Φύγε από μπροστά μου σατανά. Η Γραφή το
λέει καθαρά: μόνο τον Κύριο το Θεό σου
θα προσκυνάς και μόνο αυτόν θα λατρεύεις.» Παρ:4,8-10 |
Δεν αναφέρεται στο Κατά
Μάρκον Ευαγγέλιο |
Τότε ο διάβολος τον πήγε στα
Ιεροσόλυμα και τον έστησε στο πιο ψηλό μέρος του ναού και του είπε: «Αν είσαι
Υιός του Θεού, πέσε από δω κάτω γιατί η Γραφή λέει: Θα δώσει εντολή στους
αγγέλους να σε προφυλάξουν κι ακόμη θα σε σηκώσουν στα χέρια για να μη
σκοντάψει το πόδι σου σε καμιά πέτρα.» Ο Ιησούς του
απάντησε: «Η Γραφή λέει: ότι δεν πρέπει να βάζεις σε δοκιμασία τον Κύριο το
Θεό σου» Παρ:4,9-12 |
Ο τρίτος πειρασμός του
Ιησού σύμφωνα με τον Ματθαίο και δεύτερος σύμφωνα με τον Λουκά, είναι αυτός
της εξουσίας, της παντοδυναμίας. |
Τέλος
πειρασμών |
Τότε ο διάβολος άφησε τον
Ιησού και άγγελοι Θεού ήρθαν και τον υπηρετούσαν. Παρ:4,11 |
Ζούσε μαζί με τα θηρία και
οι άγγελοι τον υπηρετούσαν Παρ:1,13 |
Αφού ο διάβολος τελείωσε
με όλους τους πειρασμούς έφυγε προσωρινά απ΄ αυτόν. Παρ:4,13 |
|
ΘΑ ΒΡΕΘΟΥΜΕ / Δημήτριος Γκόγκας : Ποιητική Συλλογή " Ξέρω έναν τόπο " / 2018
Θα βρεθούμε στην γη που μας γέννησε.Ωχ αδέλφια η ώρα μας φτάνει.
Κάποιον χρόνο το μάτι ατένιζε
μια γροθιά υψωμένη, στεφάνι.
Θα βρεθούμε στις γούβες που πίναμε,
το καθάριο νερό που κυλούσε,
με τις χούφτες στους άλλους το δίναμε,
με ψιθύρους σε μας τραγουδούσε.
Στις αυλές θα βρεθούμε που ζήσαμε,
στα σοκάκια που οι μνήμες χορεύουν,
στους χωμάτινους πύργους που στήσαμε
και οι θρόνοι, αδειανοί μας γυρεύουν.
Σάββατο 5 Αυγούστου 2023
Πτώση χωρίς αλεξίπτωτο
Πήρα ως συνήθως την Κυριακάτικη εφημερίδα. Πλούσια τα ελέη της. 4 περιοδικά τη συνοδεύουν. Ένα από αυτά είναι αφιερωμένο στα: 50 best bars (wiz guide users ratings). Γιατί όχι στα 50 καλύτερα μπαρ (οδηγός) δεν το καταλαβαίνω, Ή προσπαθώ να μην το καταλάβω. Ξεφυλλίζω, διαβάζω και επισημαίνω πως αναφέρονται στα 50 καλύτερα μπάρ (καταστήματα που προσφέρουν οινοπνευματώδη ποτά) που με βάση τη συντακτική ομάδα ζούν και βασιλεύουν στο αγαπημένο νησί της Αφροδίτης (τουτέστιν Κύπρος). Από τα 50 τα 45 έχουν αμιγώς αγγλική ονομασία, ενώ μόλις τα 5 φέρουν ελληνικά ονόματα. Δηλαδή σε ποσοστό: 90% - 10% αντίστοιχα.
Έχουν δημοσιευτεί πολλά άρθρα για την ανθετικότητα της ελληνικής γλώσσας και την προστασία της. Όμως η ανθεκτικότητα της δεν είναι παράγοντας μη προστασίας. Το αντίθετο. Έχω διαβάσει δε και πολλές προτάσεις σπουδαίων ελλήνων για την προστασία της ελληνικής γλώσσας αλλά προφανώς έχουν καταχωνιαστεί σε κάποιο συρτάρι αναθεματισμένου τεχνοκράτη, ως εκ τούτου η ταπεινή μου άποψη μάλλον δεν έχει και τόση σημασία.
Οι τελευταίοι άνθρωποι του Ιησού Χριστού.*
Μετά την σύλληψη του Ιησού Χριστού, είναι γνωστό ότι το σύνολο των μαθητών και των υπολοίπων που ήταν κοντά του διασκορπίστηκαν, καθώς φοβήθηκαν τις συνέπειες. Οι Αρχιερείς και οι Φαρισαίοι κατόρθωσαν να κερδίσουν, αφού έπεισαν τον Ιούδα να τους τον παραδώσει και στη συνέχεια τον Πόντιο Πιλάτο να αποφασίσει τη θανάτωση του δια σταυρώσεως.
Ο Ιούδας μετά την παράδοση του Ιησού Χριστού στο Ιερατείο έβαλε τέλος στη ζωή του, ο Πέτρος ακολούθησε την πομπή και παρακολουθούσε ως ένα σημείο τις εξελίξεις από μακριά, οι υπόλοιποι άγνωστο που μετέβησαν για να κρυφτούν. Μονάχα ο Ιωάννης, αγαπημένος μαθητής του Κυρίου, στάθηκε δίπλα στο πλευρό της μητέρας του Ιησού και τη συνόδευσε μέχρι τον Γολγοθά, στη σκηνή του μαρτυρίου. Στην ταφή συναντάμε τη μορφή του Ιωσήφ από την Αριμαθαία για πρώτη φορά, ενώ η παρουσία του Νικόδημου, μέλος του Ιερατείου αποδεικνύει ότι και φίλος της οικογενείας υπήρξε, αλλά και ότι ο Ιησούς είχε κερδίσει την εύνοια και την συμπάθεια μελών του Ιουδαϊκού Ιερατείου.
Κατά Ιωάννην: 19,25: Κοντά στο σταυρό του Ιησού στέκονταν :
Η αποκαθήλωση και η ταφή του Ιησού έλαβε χώρα σε τάφο σκαλιστό σε βράχο, κοντά σε κήπο που υπήρχε δίπλα από το λόφο Γολγοθά και ανήκε στον Ιωσήφ από την Αριμαθαία. Στον ενταφιασμό παρατηρούμε την απουσία της μητέρας του Ιησού και αγαπημένων του (σσ: όπως ο μαθητής Ιωάννης) αλλά και των υπολοίπων μαθητών που προφανώς από τον φόβο των Ιουδαίων κρύβονται. Αντιθέτως παρούσες είναι και πάλι: Η Μαρία η Μαγδαληνή, η θεία του Μαρία η γυναίκα του Κλωπά και πιθανώς και κάποιες άλλες γυναίκες από την ομάδα που τον περιποιούνταν (όπως αναφέρει ο ευαγγελιστής Λουκάς)
27,57: …Ήρθε ένας πλούσιος από την Αριμαθαία, ονομαζόμενος Ιωσήφ…ζήτησε το σώμα του Ιησού… και το έβαλε σε δικό του καινούργιο μνήμα.
27,61: Ήσαν δε εκεί:
Ø Η Μαρία η Μαγδαληνή και
15,43: …ήρθε ο Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας…τόλμησε και ζήτησε το σώμα του Ιησού…και το έθεσε σε μνήμα…
15,47:
Ø Η δε Μαρία η Μαγδαληνή και
Κατά Λουκάν:
23,50: Υπήρχε κάποιος ονομαζόμενος Ιωσήφ…από την Αριμαθαία…ζήτησε το σώμα του Ιησού….και το έβαλε σε λαξευμένο τάφο…
23,55: Οι γυναίκες που είχαν έλθει μαζί του από τη Γαλιλαία, παρακολούθησαν και είδαν το μνήμα και πως ενταφιάστηκε το σώμα του. Ύστερα επέστρεψαν σπίτι τους και ετοίμασαν αρώματα και μύρα. Και το μεν Σάββατο ησύχασαν σύμφωνα με την εντολή.
Κατά Ιωάννην:
19,38:…Έπειτα από αυτά, ο Ιωσήφ…από την Αριμαθαία…πήρε το σώμα του Ιησού…ήλθε επίσης και ο Νικόδημος…πήραν το σώμα του Ιησού να το ενταφιάσουν.
Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης δεν αναφέρεται σε γυναίκες που παρακολουθούσαν την ταφή, η οποία πραγματοποιήθηκε όπως αναφέρεται σε όλα τα Ευαγγέλια με μέριμνα του Ιωσήφ από την Αριμαθαία και την σύμπραξη του πρεσβύτερου Νικόδημου.
Ø Η Μαρία η Μαγδαληνή
Κατά Μάρκον: 16,1: Όταν πέρασε το Σάββατο,
Κατά Ιωάννην: 20,1: Νωρίς την πρώτη μέρα της εβδομάδας, ενώ ήταν ακόμα σκοτάδι, η Μαρία η Μαγδαληνή ήρθε στο μνημείο και είδε ότι ο λίθος είχε αφαιρεθεί από το μνήμα. Τρέχει τότε και έρχεται στον Σίμωνα Πέτρο και στον άλλο μαθητή, τον οποίο αγαπούσε ο Ιησούς και τους λέγει: Πήραν τον Κύριο από το μνήμα και δεν ξέρουμε που τον έβαλαν. Τότε ο Πέτρος και ο άλλος μαθητής έφυγαν και πήγαν στο μνήμα. … και είδε και πίστεψε. … Αλλά η Μαρία (σημ: η Μαγδαληνή) στεκότανε κοντά στο μνήμα και έκλαιγε. …βλέπει δυο αγγέλους με λευκά ενδύματα να κάθονται μέσα… έστρεψε προς τα πίσω και είδε να στέκεται εκεί ο Ιησούς… και της λέγει: Μαρία και εκείνη έστρεψε και του λέγει: Ραββουνι το οποίο σημαίνει: διδάσκαλε. Η Μαρία η Μαγδαληνή πήγε και ανήγγειλε στους μαθητές ότι είδε τον Κύριο και τι της είπε.
·
Επισήμανση:
Θα παρακαλούσα, καθώς η εργασία είναι πιστοποιημένη, στη περίπτωση
αναδημοσίευσης ή αναπαραγωγής, να αναφέρεται ο συντάκτης και το διαδικτυακό
σημείο ανάρτησης.