Ο Γκαμάλ Άμπντελ Νάσερ, ανέλαβε την εξουσία
στην Αίγυπτο μετά το πραξικόπημα του 1952, πιο συγκεκριμένα την 23η Ιουλίου του 1952 με βασικό σύνθημα «Η
Αίγυπτος ανήκει στους Αιγυπτίους». και έγινε πρόεδρος το 1956. Άμεσα προώθησε μια
πολιτική εκτεταμένου εθνικισμού και εκβιομηχάνισης της χώρας. Αυτή η πολιτική
είχε βαθιές συνέπειες για όλες τις ξένες κοινότητες, ανάμεσά τους και για τους
Έλληνες της Αιγύπτου. Η μαζική αποχώρηση των Ελλήνων από την Αίγυπτο έγινε
κυρίως από το 1956 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1960, με αποκορύφωμα μετά το
1956, χρονιά της Κρίσης του Σουέζ.
Σύμφωνα μάλιστα με την πρώτη επίσημη
απογραφή της Αιγύπτου το 1907, οι κατέχοντες επισήμως την ελληνική υπηκοότητα
κάτοικοι της χώρας ανέρχονταν σε 132.947, στους οποίους προστέθηκαν άλλες
40.000, προερχόμενοι από εδάφη υπό τουρκική κατοχή, και άλλες 30.000 μη
αναγνωρισμένης υπηκοότητας, πλην ελληνόφωνοι.
«Το διάστημα μεταξύ 1880 και 1920
σημειώθηκε η μεγαλύτερη οικονομική ανάπτυξη των Ελλήνων της Αιγύπτου.
Δημιουργήθηκαν κοινότητες με προεξάρχουσα εκείνη της Αλεξανδρείας, αλλά και του
Καΐρου, σύλλογοι και εμπορικά σωματεία, αδελφότητες, ενώ ιδρύθηκαν νοσοκομεία,
πτωχοκομεία, ορφανοτροφεία ακόμη και φιλανθρωπικά σωματεία για την ενίσχυση με
συσσίτια των αδυνάμων να συντηρηθούν οικονομικά. Γενικά ο ελληνισμός της
Αιγύπτου ανεδείχθη σε κυρίαρχη από οικονομικής πλευράς δύναμη, με έντονη
πνευματική και κοινωνική δράση, λαμπρύνοντας την ίδια του την πατρίδα, την
Ελλάδα, στη φιλόξενη γη της Αιγύπτου, μιας χώρας με μακραίωνη επίσης ιστορία.»[1]
Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι παρά το
γεγονός ότι η ελληνική παροικία συμπαραστάθηκε στην προσπάθεια της Αιγύπτου να
απαλλαγεί από τη μοναρχία και τη βρετανική επιρροή, καμία ουσιαστική πρόβλεψη
δεν συνέτεινε ώστε να εξαιρεθούν οι Έλληνες από τα περιοριστικά μέτρα.
«Έως τα τέλη της δεκαετίας του 1950 η ζωή
των Ελλήνων της Αιγύπτου είχε καταστεί αρκετά δύσκολη. Στις αρχές της επόμενης
δεκαετίας κατέστη σχεδόν αδύνατη. Αιτία το ευρύ πρόγραμμα εθνικοποιήσεων ξένων
και αιγυπτιακών επιχειρήσεων στο πλαίσιο του πρώτου προγράμματος Πενταετούς
Σχεδιασμού, που τέθηκε σε εφαρμογή το 1960. Τον Φεβρουάριο εθνικοποιήθηκαν η Τράπεζα
της Αιγύπτου και η Εθνική Τράπεζα, τον Μάιο εθνικοποιήθηκε ο Τύπος, και οι
συγκοινωνίες του Καΐρου ανατέθηκαν στις δημοτικές αρχές της πόλης. Το καλοκαίρι
του 1961 το κράτος ανέλαβε τον έλεγχο ολόκληρου του εισαγωγικού εμπορίου και
μεγάλου μέρους του εξαγωγικού και καθόρισε κλίμακα φορολογίας με σκοπό το
ανώτατο ετήσιο εισόδημα στην Αίγυπτο να μην ξεπερνά τις 5.000 αιγυπτιακές
λίρες. Σύμφωνα με την Εθνική (συνταγματική) Χάρτα του Μαΐου 1962, μόνο ο
«εθνικός καπιταλισμός» θα επιτρεπόταν στη χώρα.» [2]
Ο Νάσερ δεν εξέδωσε καμία διαταγή που να
λέει ρητά «οι Έλληνες απελαύνονται» όπως και για τους άλλους ξένους υπηκόους. Χρησιμοποίησε
οικονομικά και διοικητικά μέτρα που έκαναν την παραμονή τους πρακτικά αδύνατη:
Ø Εθνικοποιήσεις
επιχειρήσεων (1956–1961): εργοστάσια, τράπεζες, σχολεία και εμπορικές εταιρείες
που ανήκαν σε ξένους ή σε μειονότητες περιήλθαν στο κράτος.
Ø Περιορισμοί στην κατοχή
περιουσίας και επαγγελματικών αδειών.
Ø Απαγόρευση μεταφοράς
κεφαλαίων στο εξωτερικό, κάτι που καθιστούσε αδύνατη τη συνέχιση των εμπορικών
δραστηριοτήτων.
Ø Απαίτηση αιγυπτιακής
υπηκοότητας για επαγγελματικές άδειες και εργασία στο Δημόσιο ή σε
κρατικοποιημένες επιχειρήσεις.
Οι πολιτικές αυτές χτύπησαν ιδιαίτερα τις
ελληνικές κοινότητες της Αλεξάνδρειας και του Καΐρου, όπου πολλοί Έλληνες
δραστηριοποιούνταν στο εμπόριο, τη ναυτιλία, τη βιομηχανία και την εκπαίδευση.
Ποιοι
όμως ήταν οι λόγοι που οδήγησαν τον Νάσερ να υλοποιήσει τα παραπάνω μέτρα,
ουσιαστικά εναντίον των ξένων κοινοτήτων;
Ø Αιγυπτιακός εθνικισμός
και από-αποικιοποίηση. Ήθελε να περιορίσει την επιρροή των Ευρωπαίων και να
ενισχύσει την οικονομική ανεξαρτησία της χώρας.
Ø Αντίδραση στην Κρίση
του Σουέζ (1956), όταν η Βρετανία, η Γαλλία και το Ισραήλ επιτέθηκαν στην
Αίγυπτο μετά την εθνικοποίηση της Διώρυγας. Με την ανάληψη της προεδρίας όλες οι
ξένες κοινότητες αντιμετωπίστηκαν με καχυποψία.
Ø Ιδεολογικός σοσιαλισμός
— το όραμα του Νάσερ για «αραβικό σοσιαλισμό» περιλάμβανε τη μεταφορά των μέσων
παραγωγής στο κράτος. (επί της ουσίας κρατισμός)
Μέχρι
τα τέλη του 1960 είχαν εγκαταλείψει τη χώρα, πηγαίνοντας κυρίως:
Ø στην Ελλάδα (κυρίως
Αθήνα και Πειραιά),
Ø στην Αυστραλία,
Ø στη Νότια Αφρική,
Ø και σε μικρότερο βαθμό
στην Αμερική και την Κύπρο.
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ: Οι Έλληνες
της Αιγύπτου και η εποχή του Νάσερ
|
ΕΤΟΣ |
ΓΕΓΟΝΟΣ - ΣΗΜΑΣΙΑ |
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ |
|
1952 |
Πραξικόπημα των «Ελεύθερων Αξιωματικών» –
κατάργηση της μοναρχίας του Φουάντ Β΄.Ανάληψη εξουσίας από τον Γκαμάλ Άμπντελ
Νάσερ (πραγματικός ηγέτης από το 1954). |
Αρχή
της νέας εθνικιστικής εποχής. |
|
1954 |
Ο Νάσερ γίνεται επίσημα πρωθυπουργός και
αργότερα πρόεδρος. |
Προώθηση
πολιτικής «αιγυπτιοποίησης» της οικονομίας και της κοινωνίας. |
|
1956 |
Εθνικοποίηση της Διώρυγας του Σουέζ. Επέμβαση
Βρετανίας–Γαλλίας–Ισραήλ. |
Η
Αίγυπτος στρέφεται εναντίον των δυτικών συμφερόντων· αρχίζει κύμα δυσπιστίας
προς τις ευρωπαϊκές μειονότητες (Έλληνες, Ιταλούς, Γάλλους). |
|
1957-1961 |
Εθνικοποιήσεις τραπεζών, βιομηχανιών,
σχολείων και εμπορικών εταιρειών. |
Πλήττονται
άμεσα οι Έλληνες επιχειρηματίες, εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες. Πολλοί
αναγκάζονται να φύγουν. |
|
1962-1965 |
Εντατικοποίηση του σοσιαλιστικού προγράμματος
του Νάσερ. |
Η
κατοχή ιδιωτικής περιουσίας περιορίζεται δραστικά. Μαζική φυγή των Ελλήνων
από την Αίγυπτο. |
|
1970 |
Θάνατος του Νάσερ ο Ανουάρ Σαντάτ τον
διαδέχεται. |
Οι
σχέσεις με τη Δύση βελτιώνονται, αλλά ο ελληνισμός της Αιγύπτου έχει ήδη
σχεδόν εκλείψει. Σήμερα
ζούνε στηνν Αίγυπτο περί τις 9.000 έλληνες.
κυρίως στην Αλεξάνδρεια και το Κάιρο. Συντηρούν
σχολεία, εκκλησίες και πολιτιστικά ιδρύματα, κρατώντας ζωντανή τη μνήμη του
αιγυπτιώτικου ελληνισμού. |
Πηγές
[1]
Απόσπασμα από την εφημερίδα της 25ης Νοεμβρίου 2008 «ΤΟ ΒΗΜΑ»
[2]
Απόσπασμα από την
εφημερίδα της 20ης Δεκεμβρίου 2015
«ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»
[3]
Bικιπαίδεια




