Σελίδες
- Αρχική σελίδα
- Δημήτριος Γκόγκας (βιογραφικό σημείωμα)
- ΑΝΑΣΕΣ από την Καμπούλ
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Β΄Μέρος
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Α΄Μέρος
- Δέκα [10] μικρά ταξίδια
- Ξέρω ένα Τόπο / Α΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Β΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Γ΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Δ΄
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Α΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Β΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Α΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Β΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Δ΄ μέρος
- Κάμπος μιας Νιότης (απόσπασμα)
- Σημείο Συνάντησης [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου]
- Απανθίσματα [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου/Χ.Γαλιάνδρα]
- Ταξίδια Πολύτιμα του Νου[Δ.Γκόγκας, Σ.Σκουλίκα, Α.Βλαχιώτης, Ε. Δράτσελος],
- 199 χρόνια Ελεύθερης Ζωής +1 (αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση του 1821)
Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2022
Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2022
Λόφοι του Δημοτικής Ενότητας Στρυμονικού που έχουν χαρακτηριστεί ως Αρχαιολογικοί τόποι ... γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας
Κανένας τόπος στην Ελλάδα δεν υπολλείπεται αρχαιολογικών ευρημάτων. Με αυτή τη σκέψη αναζήτησα στοο Διαδίκτυο και βρήκα πως στη Δημοτική Ενότητα της γενέτειράς μου, έχουν χαρακτηριστεί ως αρχαιολογικοί τόποι τρεις θέσεις. Δυστηχώς μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, οι Κοινότητες δεν κατόρθωσαν να αναδείξουν τους χώρους αυτούς που χάνονται μέσα στην φθορά του χρόνου. Παραμένει ανεκμετάλευτο ένα μικρό κομμάτι της Ιστορίας αυτών των Κοινοτήτων, που θα μπορούσε σε άλλες περιπτώσεις να αποτελέσει και πόλο έλξης επισκεπτών.
οι παραπάνω κυρήξεις προκειμένου να αντιμετωπισθεί με πιο αποτελεσματικό τρόπο η προστασία τους πραγματοποιήθηκαν με το ΦΕΚ : ΥΑ ΥΠΠΕ/ΑΡΧ/Α1/Φ18/68159/3413/4-12-1979 - ΦΕΚ 93/Β/31-1-1980
πιο συγκεκριμένα:
1. Αρχαιολογικός Χώρος στη θέση «Ασσάρ» στο Καλόκαστρο, Δ.Δ. Καλόκαστρου, Η θέση βρίσκεται σε ύψωμα αμέσως νότιοδυτικά του σύγχρονου οικισμού. Πρόκειται για σημαντική πόλη με διάρκεια ζωής από τους κλασικούς έως τους βυζαντινούς χρόνους χωρίς διακοπή. Σώζεται σε μικρό ύψος οχύρωση βυζαντινών χρόνων.
Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2022
Η Ιστορία του Στρυμονικού Σερρών ... από τον Δημήτριο Γκόγκα
Το 1000- 1100 μ.χ η αστάθεια στην Δυτική Μακεδονία, αναγκάζει 20 – 25 οικογένειες να εγκαταλείψουν την περιοχή του όρους Όρλιακα των Γρεβενών, το Μέτσοβο και παίρνοντας τον δρόμο προς τον βορρά, ύστερα από μια στάση, που χρονικά δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε, στην Καρατζόβα της Αριδαίας, να φτάσουν στην περιοχή του Κορφοβουνίου (Σιβρί) όπου δημιουργούν τον πρώτο τους οικισμό, δίνοντας και το όνομα της γενέθλιας περιοχής: Όρλιακο. Η ορεινή τοποθεσία, προφανώς επιλέχτηκε, λόγω των ασχολιών τους στην κτηνοτροφία. Με τον καιρό, οι ανάγκες μεγάλωναν και αναγκάστηκαν να κατέβουν στην πεδινή περιοχή, όπου το έδαφος και κάμπος τους έδινε την δυνατότητα να παράγουν και γεωργικά προϊόντα.
Το 1204 μ.χ η περιοχή πέρασε στα χέρια των φράγκων και παρέμεινε μέχρι και το 1230, οπότε την κατέλαβαν οι Βούλγαροι.
Το 1245 οι Βυζαντινοί υπό την εξουσία των Παλαιολόγων ανακαταλαμβάνουν την πόλη των Σερρών και την γύρω περιοχή.
Μέχρι και το 1300-1320 μ.χ οι κάτοικοι δεν είχαν να αντιμετωπίσουν άλλους σοβαρούς κινδύνους, ώσπου οι Τούρκοι στην προσπάθεια τους να καταλάβουν το Βυζάντιο, κατακτούν την περιοχή και εγκαθίστανται στο χωριό, δημιουργώντας ένα ακόμα τσιφλίκι. Εκεί παραμένουν μέχρι και το 1878- 1880, όπου οι Τούρκοι αποφασίζουν να πουλήσουν το Τσιφλίκι στον Έλληνα Γεώργιο Χατζηγεωργίου. Σημαντική είναι η προσπάθεια του Γεωργίου Χατζηγεωργίου να αλλάξει την αναλογία του πληθυσμού στο Όρλιακο και στρέφεται για τον σκοπό αυτό σε όμορες κοινότητες όπως αυτή της Μαγκριώτισσας (Τουρμπέσι ή Τουλμπέσι) με σκοπό να προσελκύσει άλλους Έλληνες, δίνοντας κυρίως οικονομικά κίνητρα (εργασία και αργότερα γη) Τα κατορθώνει και σε λίγα χρόνια οι Έλληνες αποτελούν την πλειονότητα. Ο πληθυσμός της Κοινότητας στο τέλος του 19ου αιώνα αγγίζει τους 1000 κατοίκους. Το 1909 περίπου, ο Χατζηγεωργίου Γεώργιος, στην δύση πλέον της ζωής του και για ανεξακρίβωτους λόγους, αποφασίζει και πουλά το τσιφλίκι στους ντόπιους ακτήμονες- γεωργούς και κτηνοτρόφους.
(οι παραπάνω οικισμοί προσαρτήθηκαν με το υπ αριθμ:ΦΕΚ 2Α - 04/01/1920)
Στις 14/01/1927 με το υπ΄αριθμ: ΦΕΚ 7Α στην Κοινότητα του Όρλιακο προσαρτάται ο οικισμός του Κορφοβουνίου ενώ ο οικισμός Σαλτικλή μετονομάζεται σε Καλό Κάστρο (Καλόκαστρο). Παράλληλα καταργούνται οι οικισμοί στην περιοχή Σιβρί και Γενή Μαχαλέ. Πέντε περίπου μήνε αργότερα την 7 Μαίου 1920, ο οικισμός Καλό Κάστρο (Καλόκαστρο) αποσπάται και δημιουργείται ξεχωριστή Κοινότητα, ενώ ο οικισμός του Κορφοβουνίου συμπληρώνει τις αποσπάσεις και προσαρτάται στην Κοινότητα του Καλού Κάστρου (Καλοκάστρου)
Ο πληθυσμός σταθεροποιείται στους 1238 κατοίκους.
Στις 16 Μαίου 1928 ο οικισμός Τσακαρλή ή Τσακιρλή καταργείται
Παράλληλα στα πλαίσια των Διοικητικών μεταρυθμίσεων την 23/07/1942 η Κοινότητα υπάγεται από την Επαρχία Σερρών του Νομού, στην Επαρχία Βισαλτίας του Νομού Θεσσαλονίκης με το υπ εριθμ: ΦΕΚ 185Α για να επιστρέχει στον Νομό Σερρών και στην επαρχία Βισαλτίας λίγους μήνες αργότερα την 14/11/1942 (ΦΕΚ 292Α).
Στις 08/02/1946 (ΦΕΚ 29Α )η κοινότητα υπάγεται από την Επαρχία Βισαλτίας του Νομού, στην Επαρχία Σερρών του Νομού Σερρών
Το 1949 έπαψε να ενεργεί ο ΕΛ.Α.Σ και από το 1950 και μετά το χωριό ζεί ειρηνικά.
1940: 1238 κάτοικοι
2001 : 1645 κάτοικοι
και ως Δήμος Στρυμονικού: 4532 κάτοικοι
Το 4 Δεκ 1997 με την Νόμο "" Καποδίστριας"" γίνεται Δήμος και περιλαμβάνει τα χωριά και τους οικισμούς:
Παραπομπές:
- Διοικητική Εξέλιξη. Δήμος Στρυμονικού.
- Διοικητικές μεταβολές / ΟΤΑ - Στρυμονικό Σερρών. Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης.
- Πρόγραμμα Καλλικράτης - ΦΕΚ Α87 της 07/06/2010
- ΠΑΣ Στρυμών Στρυμονικού. ΕΠΣ Σερρών.
- Ιστορία Συλλόγου. Πολιτιστικός Αθλητικός Σύλλογος Στρυμών Στρυμονικού.
- Σκοπευτικός Όμιλος Στρυμονικού Κένταυρος.
- Στρυμονικό Σερρών. Δήμος Στρυμονικού.
- http://strimoniko.gr
Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2022
4 Ποιήματα του Δημητρίου Γκόγκα στο περιοδικό ΑΝΕΥ (Τεύχος 79)
ΒΥΘΙΣΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ
Λησμονημένος ο κάμπος είναι
το μικρό σπίτι που χάσαμε
Στα δύο κόπηκε ο αέρας
Καταβυθίζεται άδοξα
πικρός
Τα δένδρα, τούτα στα
βουνά είναι άνδρες που χάθηκαν
Στο πρόσωπο ηρώων αισχύνη
μιας αδιαίρετης πατρίδας
Ουτοπία εκτός
Οι θάμνοι που φύτρωσαν,
αγριάδες θαρρώ, είναι παιδιά μας
Δικά τους, δικά μας
,στο πράσινο σύνορο, είναι παιδιά μας
Το μέλλον τυφλό δεν θα
δούμε.
Ενωμένο μέλλον με
απειλές, λιβέλους, αίματα και αγχόνες
Οι ευκάλυπτοι και τα
ζυγόφυλλα, γεννιόνται στις αγριωπές ξερολιθιές
κι είναι όρθιες
γυναίκες
Οι γυναίκες μας
Μαυροντυμένες, σκληρές,
πνιγμένες σε μια αγνοούμενη σιωπή
Μια ελπίδα ανέλπιδη
ξεπηδά από τα μάτια του ήλιου Οδυσσέα
Τσακίζεται στα λιθάρια
και στ’ αμπέλια της νήσου αλλόφρονα
Συνθλίβει το φως που
ηρωικά ξεμυτίζει
μέσα από τα καταπράσινα
φύλλα
της πορτοκαλιάς, της
λεμονιάς, της ελιάς,
της βυθισμένης στην
άμμο πολιτείας
Αρσινόη, Κωνστάντια,
Αμμόχωστος
Γ’ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΗΝ
ΕΝΟΤΗΤΑ «ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ ΒΑΣΙΛΕΥΟΥΣΑ»
ΣΤΟΝ 8ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
**
Κάτω στη
Πατρίδα που σίγησε
Χθες η Πατρίδα σίγησε
Όπως το όπλο αχνίζει πάνω στο νεκρό σώμα του
αδελφού.
Σήμερα η Πατρίδα σιωπά
Παντρεύει όπως- όπως τον ήλιο του
μεσημεριού με τη σιωπή της νύχτας.
Πλάθει τον κόσμο γύρω της
Κι ο κόσμος αυτός αύριο θα είναι πιότερο
θλιμμένος.
Δεν πέρασε ούτε μισός αιώνας
Κι η μάνα ακόμα είναι εκεί με το ποτήρι στο
πάγκο της Κουζίνας,
Το πιάτο στο τραπέζι
Και τις σπαρακτικές φωνές που στέγνωναν στα
σύρματα της αυλής.
Έξω από τον σώμα της Ειρήνης, μέσα στην ανάσταση
του πολέμου.
Κοντεύει πια μισός ο αιώνας
Με τις καμινάδες στον τόπο μου
Την Κερύνεια, την Αμμόχωστο, τη Μόρφου, τον
Καραβά, τη Λάπυθο
Να αναδύουν τις μυρωδιές της λεμονιάς και της
έρμης Πορτοκαλιάς.
Τ΄ ατσάλινα πόδια τους
Δεν μπόρεσαν να κόψουν οι επιδέξιοι ξυλοκόποι
της ιστορίας.
Χρόνια τώρα
Τα πρόσωπα τους αγκυλωμένα στους παγωμένους
μήνες
Κι είναι μια δόλια σκλαβιά μέσα στη σκλαβιά όλου
του κόσμου.
Μάνες δεν είστε έτοιμες;
Πάρτε τα γαρύφαλλα από τους τάφους των παιδιών
σας
Στολίστε τα τύμπανα και τις χάλκινες καμπάνες
Να γίνει ο γάμος που ονειρεύεστε στα ξωκλήσια
της Πατρίδας
Εκεί στις ασημοκέντητες στεριές που ασπάζονται
τη θάλασσα
Εκεί που πετροκάραβα σηκώνουνε γαλανόλευκες
σημαίες
Εκεί, όπου ένα μικρό χρυσοπράσινο φύλλο
πλέει ελεύθερο.
Βραβευμένο ποίημα στον 6ο Παγκόσμιου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού εις μνήμην Βίκυς Ζαχαρίου – Δημήτρη Μανιού του Ελληνικού Πολιτιστικού Ομίλου Κυπρίων (ΕΠΟΚ) (β΄βραβείο στην ενότητα με Θέμα: Κάτω στην Κύπρο, την Κερύνεια, την Αμμόχωστο, τη
Μόρφου, τον Καραβά-Λάπηθο... )
***
Στον 7ου Παγκόσμιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό του ΕΠΟΚ
(Ελληνικός Πολιτιστικός Όμιλος Κυπρίων) τα παρακάτω ποιήματα αξιολογήθηκαν και
έλαβαν:
Η Προσφυγιά και ο Πόνος του Αγνοούμενου Ποιητή Α΄ και
Β΄ Βραβείο αντίστοιχα.
Η ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ
Η Προσφυγιά δεν έχει γκρίζο χρώμα.
Έχει το χρώμα
των λαών όλης της γης.
Πίνακας γίνεται σ΄ αναστημένο σώμα.
Λιβανιστήρι σε ανάταση ψυχής.
Αγνάντια κάθεται στης Κύπρου τα πελάγη.
Στης Αφροδίτης δίνει φόρο, υποτελώς.
Μες στη καρδούλα της φωλιάζουνε τρεις μάγοι.
Και η φωνή της, η φωνή του καθενός.
Σε χρυσοπράσινη γραμμή τα σύνορα φυλάει.
Κουράγιο μάνα,
κάμε το νόστο προσμονή.
Περνούν τα χρόνια. Μα νια και δεν γερνάει.
Κάθε που άγγελος της δίνει ένα φιλί.
Απλώνει τα φτερά της μαδημένα.
Κι ο αγνοούμενος δεμένος καταγής.
Ρόγχος θανάτου. Τα παιδιά σημαδεμένα.
Αλφαβητάρια μιας παγκόσμιας σιωπής.
***
Ο ΠΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΥ ΠΟΙΗΤΗ
Ήταν δεκαοχτώ χρονών κι είχε μια έφεση στα γράμματα.
Κι όμως, δεν έγραψε ούτε ένα στίχο, κρατώντας το τουφέκι του.
Ήταν στίχος και κείνο, μονάχα πιο πικρός.
Τραγούδι μέσα στους άλλους ήχους του υμνημένου Ιούλη.
Χαμένο στο ρίγος του πολέμου, Χαμένος και αυτός.
Όχι περισσότερο από ένα κίτρινο φύλλο θλιμμένου Φθινοπώρου.
Ήταν δεκαοχτώ χρονών κι όπως φάνηκε αμνός στον
Γολγοθά,
έτσι και χάθηκε. Σαν αμνός που φάνηκε στο Γολγοθά,
με τη καρδιά του πλημμύρα των ανθρώπων.
Άσπρος σαν σύννεφο πάνω στον αγέρα. Τον πήρανε, κάπου βαθειά στης Ανατολής,
Κει που το χώμα ρουφάει το χώμα. Το στραγγίζει.
Διαδόθηκε ότι ζούσε. Μονάχα αυτός γνώριζε, πως πέθανε.
Το αίμα του βάφει κόκκινα τα κυπαρίσσια στα ξένα χώματα.
Μέσα στον
τρόμο, καβάλα στη ανδρική ανατριχίλα.
Ο ήλιος του καρφώθηκε στο πρωινό. Ακίνητος για χρόνια.
Τα χρόνια με τι βαραίνουν; Με πόνο, με δάκρυ, μ΄ ελπίδα;
Σ΄ ένα πελώριο κλουβί. Εκεί χάθηκε. Δεν ήταν ποιητής
ψέλλιζε.
Μουσκεμένος έσβηνε σιγά, σιγά, όπως η θράκα της Άνοιξης.
Μασώντας τους
στίχους του, ίσα στον Πενταδάκτυλο, ίσα στον Όλυμπο.
Τόσο ψηλός που ήταν. Και την ανάσα του που ΄γινε καπνός και μύριζε λιβάνι .
Ποιος θα τη μοσχομύριζε; Η αδελφή, η μάνα, η πικρή αγαπημένη.
Απογοήτευση στα έγκατα. Οι ρίζες αναταράσσονται.
Ήτανε δεκαοχτώ χρονών. Ήτανε ποιητής.
«Δεν είμαι ποιητής. Δεν είμαι ποιητής» Επαναλάμβανε ως το μαστίγιο καψάλιζε το
δέρμα
Εγώ όμως ήξερα : «Ποιήματα δεν έγραψε πλην αυτά της αγάπης και της Ειρήνης»
Είναι αγνοούμενος Ποιητής. Αρνείται, γιατί φοβάται.
Θέλω τη μάνα μου. Να βλέπω ένα λυχνάρι στα μάτια της.
Θέλω ένα μνήμα. Τη σιγουριά του θανάτου. Να έχω μια σκέπη χώμα.
Να ξέρει η μάνα μου, να γνωρίζουν τ΄ αδέλφια μου οι ποιητές.
Το δάκρυ τους στη γη μας τι ποτίζει; Οράματα και στίχους.
Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022
Ο χρόνος [του Δημητρίου Γκόγκα]
μια χαρά και μία πόνος.
Ο Γενάρης με φοβέρες,
γεια αλκυονίδες μέρες.
καλοκαίρι θα μυρίσει.
Μα τον Μάρτη αν χιονίσει,
θα αναστηθεί η φύση
σβήνει ανάβει το καντήλι.
Τον Ιούνη, τον Ιούλη
άρχοντες γίνονται οι δούλοι.
Αύγουστος είναι και χάνει.
Τον Σεπτέμβρη εχθροί και φίλοι,
ξεδιψούν μ΄ ένα σταφύλι.
Στρώνουμε χαλιά τον Νιόμβρη.
Ο Χειμώνας τον Δεκέμβρη,
άλλο χρόνο θα εξεύρει.
Σάββατο 1 Ιανουαρίου 2022
Μονοπάτι για τον παράδεισο / Δημήτριος Γκόγκας
Τον καιρό εκείνο, είχε χτιστεί ένα ξωκλήσι δίπλα από τη θάλασσα.
Τα κύματα κάπου – κάπου χαμένα και αυτά
χωρίς καμία ιδιαιτερότητα και φαντασία χτυπούσαν τα μπλε του παράθυρα.
-Κατανοείτε πλέον ότι βρισκόμαστε σε κάποιο νησί, χαραγμένο σε ανώνυμο χάρτη-
Στην αρχή του προαυλίου υπήρχε ταμπέλα «Απαγορεύονται οι σκύλοι».
Γάτες υπήρχαν!
Άγνωστο γιατί. Λυπηρό γεγονός ο διαχωρισμός των ζώων.
Κάθε Κυριακή προσέρχονταν τα ποιήματα να αγιαστούν.
Οικογένειες ολόκληρες από λέξεις και στίχους.
Μοναδικότητες, ιδιομορφίες και λοιπές ιδιοτυπίες αφήνοντας στην άκρη.
Μην αμαυρωθεί η λεπτότητα της αγιότητας του χώρου και κυρίως του τοπίου.
Να βαπτιστούν με νερό και όχι με άγιο πνεύμα, με το πνεύμα του ανθρώπου.
Κάποιες από τις λέξεις έχαναν την ισορροπία τους, έπεφταν και πνίγονταν.
Άλλες, μην βιαστούν από τους πιστούς της υστεροφημίας χόρευαν ένα Ζάλογγο,
δίνοντας την υπόσχεση της αντάμωσης στο μυροφόρο παράδεισο.
Οι ιερείς αυλοκόλακες της πίστης έσκιζαν τα ιμάτιά τους.
Συνήθης πρακτική της ποιητικής ραστώνης.