Η Λάρνακα επί της ουσίας είναι μια πολύ καθαρή. Έτσι τουλάχιστον λένε και υπερηφανεύονται οι διοικούντες. Εμείς σε ένα περίπατο στη γειτονιά μας και στη συνοικία που αγαπάμε βρήκαμε δεκάδες όμορφες μκρές χωματερές διάσπαρτες δίπλα σε σπίτια, σε πολυκατοικίες, σε χωράφια, σε χωματόδρομους, δίπλα μας, κάτω από τα ...παράθυρά μας. Οι φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους. Και όπως λένε οι Κινέζοι κάθε εικόνα είναι χίλιες λέξεις.
Σελίδες
- Αρχική σελίδα
- Δημήτριος Γκόγκας (βιογραφικό σημείωμα)
- ΑΝΑΣΕΣ από την Καμπούλ
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Β΄Μέρος
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Α΄Μέρος
- Δέκα [10] μικρά ταξίδια
- Ξέρω ένα Τόπο / Α΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Β΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Γ΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Δ΄
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Α΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Β΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Α΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Β΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Δ΄ μέρος
- Κάμπος μιας Νιότης (απόσπασμα)
- Σημείο Συνάντησης [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου]
- Απανθίσματα [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου/Χ.Γαλιάνδρα]
- Ταξίδια Πολύτιμα του Νου[Δ.Γκόγκας, Σ.Σκουλίκα, Α.Βλαχιώτης, Ε. Δράτσελος],
- 199 χρόνια Ελεύθερης Ζωής +1 (αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση του 1821)
Πέμπτη 2 Ιουνίου 2022
Μικρές Χωματερές στη περιοχή του Μακέντζυ (ανάμεσα στην Οδό τουζ Χανέ και την οδό που οδηγεί στα δικαστήρια και στο αεροδρόμιο)
Η Λάρνακα επί της ουσίας είναι μια πολύ καθαρή. Έτσι τουλάχιστον λένε και υπερηφανεύονται οι διοικούντες. Εμείς σε ένα περίπατο στη γειτονιά μας και στη συνοικία που αγαπάμε βρήκαμε δεκάδες όμορφες μκρές χωματερές διάσπαρτες δίπλα σε σπίτια, σε πολυκατοικίες, σε χωράφια, σε χωματόδρομους, δίπλα μας, κάτω από τα ...παράθυρά μας. Οι φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους. Και όπως λένε οι Κινέζοι κάθε εικόνα είναι χίλιες λέξεις.
Τετάρτη 1 Ιουνίου 2022
Η Λίζα και ο Απόστολος του Δημητρίου Γκόγκα
Ο κος Απόστολος από το Στρυμονικό Σερρών, την είχε υιοθετήσει στις αρχές του 1997. Του την είχε φέρει ένας συγχωριανός, δεν μπορούσε να κρατήσει όλα τα κουτάβια και του την παρέδωσε, σχεδόν με το έτσι θέλω. Δεν δυσανασχέτησε ο κος Απόστολος. Θα μεγάλωνε όπως όλα τα ζωντανά γύρω του. Και έτσι έγινε. Η Λίζα μεγάλωσε κρατώντας συντροφιά όλα τα μέλη της οικογενείας του. Μα πιο πολύ τον ίδιο. Έγιναν αχώριστοι. Η πρώτη έννοια της ημέρας και η τελευταία. Το 2002 ο κος Απόστολος διαγνώστηκε ότι έπασχε από ανίατη αρρώστια. Την πολέμησε περίπου όσο μπορούσε. Η Λίζα στο πλάι του. Δεν απομακρυνόταν από την πόρτα του σπιτιού καθόλου. Έπασχε και η ίδια. Τον Μάιο του 2003, συγκεκριμένα στις 3 Μαΐου ο κος Απόστολος άφηνε την τελευταία του πνοή επί γης. Η καρδιά της Λίζας μετά βίας άντεχε. Στη κηδεία του, οι παρευρισκόμενοι μιλούσαν για το κλαψούρισμα της μικρής σκυλίτσας, στην άκρη της βεράντας. Για τα πραγματικά της δάκρυα. Τρεις μέρες μετά, κάτω από την Ροδιά της αυλής, βρήκανε την Λίζα νεκρή, πάνω σε ένα πουκάμισο του κου Απόστολου. Θάφτηκε στην αυλή του σπιτιού τους.
Η ονομασία της Κλημεντίνης
Η κλημεντίνη δεν βαφτίστηκε τυχαία ...Κλημεντίνη. Για όσους ασχολούνται με τα Video Game, θα γνωρίζουν πολύ καλά το ομώνυμο παιχνίδι, όπου ένα μικρό κορίτσι, 8-9 χρονών, σώζεται από μία παγκόσμια επιδημία (;) και γίνεται μέλος μιας ομάδας που έχει ως σκοπό την επιβίωση. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού η Κλημεντίνη που διακρίνεται για την ευγένειά της, δυναμώνιει και με θάρρος και γεναιότητα αντιμετωπίζει και ξεπερνάει όλα τα εμπόδια. Έχω διαβάσει ότι οι σκύλοι καταλαβαίνουν καλύτερα και ανταποκρινονται σε ονόματα δύο ή τριών συλλαβών. Πάντως εάν εξαιρέσουμε τον 1ο μήνα της ζωής της, η Κλημεντίνη ανταποκρίνεται πλήρως στο άκουσμα του ονόματός της.
Παρασκευή 20 Μαΐου 2022
Παραδοσιακά Γεωργικά Εργαλεία του Στρυμονικού Σερρών
Πρόλογος
τις αμυγδαλιές και φυσικά ένας μεγάλος αριθμός ασχολείται και με την κτηνοτροφία. Η καλλιέργεια που απουσιάζει είναι αυτή των εσπεριδοειδών, της ελιάς και του αμπελιού. (αν και τα τελευταία χρόνια η ελιά και το αμπέλι βρίσκουν πρόσφορο έδαφος και αναπτύσσονται καλλιέργειες) ==============================================
===============================================
==============================================
===============================================
==============================================
==============================================
==============================================
==============================================
==============================================
(1)Η Τζουγκράνα και Το δικράνι: Ξύλινο όργανο με δύο ή τρία δόντια στην άκρη του, σαν ένα τεράστιο πιρούνι, που χρησιμοποιούσαν οι αγρότες για το λίχνισμα των δημητριακών κατά το αλώνισμα. Με το δικράνι τέλος ανακάτευαν τα στάχυα και λίχνιζαν τα άχυρα.
=============================================
===============================================
==============================================
===============================================
==============================================
(1) Το φυτευτήρι: Μικρό ξύλινο μυτερό εργαλείο για την δημιουργία τρύπας στο χωράφι για να τοποθετηθεί η ρίζα του φυτού.
===========================================
==============================================
(3) To ραντιστήρι : Συσκευή για το ράντισμα με φυτοφάσμακα των καλλιεργειών=============================================
(4) Το κοφίνι: Μεγάλο, πλεγμένο με καλάμια ή λεπτό ξύλο μπαμπού, για την τοποθέτηση των φυτών και την μεταφορά τους στο χωράφι ή στον χώρο επεξεργασίας των καπνών.
==============================================
==============================================
==============================================
==============================================
==================================
(2) Τσεκούρι: Εργαλείο κατάληξη σε αιχμηρή άκρη για το κόψιμο ξύλων==============================================
===============================================
==============================================
(5) ο τσέντζερης (και το καπάκι του) Χαλκωματένιο σκεύος της αγρότισσας για την παρασκευή κάθε είδους φαγητού.Σε τακτά χρονικά διαστήματα έπρεπε να γίνει καθαρισμός από τους λεγόμενους γανωματήδες της εποχής
===============================================
Ανδρική Παραδοσιακή Φορεσιά στο Στρυμονικό
γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας
Η προσπάθεια να περιγράψω την...παραδοσιακή
φορεσιά των ανδρών που κατοικούσαν στην περιοχή του Στρυμονικού είναι
παρακινδυνευμένη. Αυτό που μπορώ να υποθέσω από την ανάγνωση της τοπικής Ιστορίας αλλά και
διαβάζοντας περί της ενδυμασίας των...φυλών που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή
(Ντόπιοι, Πόντιοι, Θρακιώτες, Σαρακατσάνοι, Βλάχοι), επικαλούμενος την αρχή της
επίδρασης αλλά και την (ασθενή πολλές φορές) μνήμη [ που ανατρέχει στην 20ετία: 1970-1990 ] που φέρνει στο νου, λέξεις και όρους,
ακούσματα από τους προγόνους, χωρίς όμως να ανατρέξουμε πάνω από ένα αιώνα,
καταλήγουμε στα παρακάτω ..... που συνέθεταν την βασική ενδυμασία των ανδρών
της περιοχής.
Εσώρουχα: Η φανέλα ήταν μακριμάνικη συνήθως, μάλλινη
και πλεκτή. Σου έδινε την αίσθηση του τσιμπήματος στο κορμί, ενώ το Σώβρακο,
βαμβακερό κάλυπτε όλο τα κάτω άκρα.
Το πουτούρι ή πουτούρ: Φαρδύ παντελόνι, πιο στενό οπωσδήοτε από την νησιώτικη ή την Θρακιώτικη
βράκα, κατέληγε στην γάμπα σε στενή γραμμή. Τις περισσότερες φορές ήταν
μαλλινο, ενώ σπάνια το έβρισκες από βαμβακερό ύφασμα. Είχε θέσεις για ζώνη αλλά συνήθως περνούσε
ένα σχοινί, η λεγόμενη βρακοζώνη, δηλαδή η ζώνη της βράκας.
Το πουκάμισο, η πουκαμίσα, το πκάμισο: Χρώματος και αυτό άσπρο, που έφτανε κάτω από
την γενετήσια περιοχή, μέχρι και το γόνατο.
Τα τσουράπια: Μάλλινες κάλτσες, συνήθως πλεκτές που οι
νοικοκυρές σημιουργούσαν στο πανω μέρος και κορδόνια για να τα δένουν λίγο πιο
κάτω από το γόνατο.
Τα τερλίκια: Παπούτσια από ύφασμα, σε διάφορα σχέδια και
χρώματα. Τα ανδρικά συναντώνται σε μαύρα χρώματα. Φοριούνται πάνω από τις
κάλτσες και τα τσουράπια για να τα προστετεύουν.
Παπούτσια: Μαύρο παπούτσι μονάχα για τις επίσημες ημέρες
από δέρμα ή πλαστικό.
Τραγιάσκα: είδος κασκέτου με γείσο από το την ρουμάνικη
λέξη ρουμανική, trăiască, ζήτω < a trăi, ζω
Η
παρούσα ανάρτηση είναι φυσικά υπό διερεύνηση και επιδέχεται κάθε αλλαγή. Θα
περιμένω τις υποδείξεις των συνδημοτών
Τετάρτη 18 Μαΐου 2022
Λόφοι του Δημοτικής Ενότητας Στρυμονικού που έχουν χαρακτηριστεί ως Αρχαιολογικοί τόποι
γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας
οι παραπάνω κυρήξεις προκειμένου να αντιμετωπισθεί με πιο αποτελεσματικό τρόπο η προστασία τους πραγματοποιήθηκαν με το ΦΕΚ : ΥΑ ΥΠΠΕ/ΑΡΧ/Α1/Φ18/68159/3413/4-12-1979 - ΦΕΚ 93/Β/31-1-1980
πιο συγκεκριμένα:






























