Σελίδες
- Αρχική σελίδα
- Δημήτριος Γκόγκας (βιογραφικό σημείωμα)
- ΑΝΑΣΕΣ από την Καμπούλ
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Β΄Μέρος
- «16 αριθμοί και 24 γράμματα» / Α΄Μέρος
- Δέκα [10] μικρά ταξίδια
- Ξέρω ένα Τόπο / Α΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Β΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Γ΄
- Ξέρω ένα Τόπο / Δ΄
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Α΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Β΄μέρος
- Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Α΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Β΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Γ΄μέρος
- Ωράρια Επιστροφών / Δ΄ μέρος
- Κάμπος μιας Νιότης (απόσπασμα)
- Σημείο Συνάντησης [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου]
- Απανθίσματα [Δ.Γκόγκας/Ρ.Τριανταφύλλου/Χ.Γαλιάνδρα]
- Ταξίδια Πολύτιμα του Νου[Δ.Γκόγκας, Σ.Σκουλίκα, Α.Βλαχιώτης, Ε. Δράτσελος],
- 199 χρόνια Ελεύθερης Ζωής +1 (αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση του 1821)
Παρασκευή 8 Ιουλίου 2022
τα ποιήματα του αλφαβηταρίου των παιδικών μας χρόνων /Δημήτριος Γκόγκας
Τετάρτη 6 Ιουλίου 2022
Η Δίαιτα του Δημήτρη του Βενέτη Βενετίου*
δεν είναι όταν πάω να τσιμπήσω,
εις την ταβέρνα μια μπριζόλα, παστουρμά
κι αν έχει έτοιμο, μερίδα μουσακά.
Σε κάθε πειρασμό: τραβάτε με κι ας κλαίω.
Λίγο τζατζίκι, χτυπητή και μπουγιουρντί!
Βρε κάτι δίαιτες που έχει η ζωή!
όλα ανεβαίνουνε, μα είν΄ μεγάλο ψέμα!
Άλλα αισθάνομαι και άλλα ο γιατρός!
Δεν με φοβίζει ο μεταβολισμός!
και του παράδεισου κρατώ το αντικλείδι.
Ο άγιος Πέτρος μου φωνάζει μα εγώ,
μόνο εξηγήσεις, δίνω στον θεό!
να προτιμώ τη μπάρα απ΄ την γκοφρέτα.
Μα της απάντησα η γλύκα της μεγάλη.
Μέχρι να φτάσει στο στομάχι θέλω κι άλλη!
«Δεν αγαπάς τις δίαιτες καθόλου»
Κι αν θέλετε να πω το μυστικό.
Πάτε γυράδικο για ένα τυλιχτό.
Μα ο γείτονας μας, άναψε μαγγάλι.
«Έλα Δημήτρη, για παρέα και ποτό!
Έχω λουκάνικο, μπιφτέκι γεμιστό!»
Πιάσε κουμπάρε μου την κρύα Ζιβανία.
Ετοίμασε το ξηροκάρπι, επιτέλους
και κάλεσε τ΄ ασθενοφόρο για το τέλος!
«Δημήτρη σου τα λέγαμε!» κραυγάζουν.
Τώρα μου δίνουνε ορούς σ΄ ένα κρεβάτι
και η γυναίκα μου, μου κλείνει τ΄ ΄να μάτι.
Τρίτη 5 Ιουλίου 2022
Πίσω από τις κολόνες (η ξεχασμένη ιστορία της Φανής, της Φανούλας)
Μερικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα την έκαναν να περιθωριοποιείται από μόνη της αν και η υπόλοιπη υγιής κοινωνία του χωριού ποτέ δεν την είχε διαγράψει από την ζωή της. Πάντα την καλούσαν στις γυναικείες συζητήσει, αλλά πάντα απέφευγε την συντροφιά.
Η Φανή δεν βοηθούσε την κατάσταση και με την συμπεριφορά της. Κλεινότανε όλο και περισσότερο στον κόσμο της και δεν έβγαζε καμιά μιλιά . Λες και ήθελε να πνίξει και να κρατήσει μέσα της όλες τις λέξεις του κόσμου, όλο της το βιος, μικρό ή μεγάλο κανείς δεν έμαθε ποτέ. Η καρδιά της ένας καλά κρυμμένος θυσαυρός. Φορούσε πάντα ρούχα χρώματος σκούρου, με ιδιαίτερη έμφαση στα γκρίζα και τα μαύρα, αν και δεν θα θα ταίριαζε κάτι άλλο στην περίπτωσή της. Η ζακέτα επιμελώς μπαλωμένη και η στενή της φουστίτσα, κάλυπτε τα μικρά κοκκάλινα πόδια της. Περπατούσε σχεδόν σέρνοντας τα πόδια της στην χωμάτινη γη, μια γη που μετά βίας την άντεχε. Είχε εκείνο το περπάτημα του ετοιμοθάνατου όνειρου, το περπάτημα της νυσταγμένης ζωής, της έτοιμης από καιρό να πέσει και να κοιμηθεί στον αιώνα των αιώνων. Η Φανή ζούσε μέσα στην δική της κόλαση, στο δικό της κοινωνικό αδιέξοδο, στην σιδερόφρακτη φυλακή της.
Πολλά χρόνια αργότερα, αφού απεβίωσε η γιαγιά της τα ίχνη της χάθηκαν. Κάποιοι ανέφεραν στις συζητήσεις των καφενείων και στα κουτσομπολιά των γυναικών, ότι βρισκότανε σε μοναστήρι παρακείμενης περιοχής και άλλη την εντόπισαν σε Κεφαλοχώρι του Κάμπου, πλησίον της δικής μας Κοινότητας, του Στρυμονικού.
Η Φανή, η Φανούλα για όλους μας, στα 70 χρόνια της, αποχαιρέτησε την ζωή μια ανοιξιάτικη μέρα του Φλεβάρη το 2014. Η σωρός της μεταφέρθηκε στην πατρίδα της το Στρυμονικό και τοποθετήθηκε εκεί που η αιώνια κοίμηση θα την ξεκουράζει από την μοναξιά και το περιθώριο. Αγκαλιά, είμαι σίγουρος πλέον για αυτό, με τους αγγέλους. Καλό της ταξίδι
============================================
Δευτέρα 4 Ιουλίου 2022
Μαθητική στολή και ευπρεπής εμφάνιση στην Κύπρο και στην Ελλάδα
Σε κοινό ελληνικό λεξικό διαβάζουμε: Ευπρεπής είναι αυτός που είναι
κοινώς σωστός και αποδεκτός, που δε θίγει την κοινά αποδεκτή αισθητική, ηθική
κ.λπ, που έχει γενικά επιμελημένη και σοβαρή εμφάνιση
Στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Γλώσσας γράφεται: ευπρεπής -ής -ές [efprepís]: 1.για πρόσωπο ή για εκδήλωση που είναι σύμφωνη με ό,τι
επιβάλλουν οι κανόνες της καλής κοινωνικής συμπεριφοράς. ANT απρεπής: Ένας ~ άνθρωπος δε σχολιάζει άτομα που είναι
απόντα. Ο τρόπος με τον οποίο αρνήθηκε την πρόσκληση δεν ήταν καθόλου ~. || Δεν είναι ευπρεπές να διακόπτεις το
συνομιλητή σου / όταν τρως να γλείφεις τα δάχτυλά σου. || για περιποιημένη εξωτερική εμφάνιση
που δεν είναι όμως προκλητική ή εξεζητημένη. 2. για κτ. που έχει γίνει με επιμέλεια και
γνώση, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι ικανοποιητικό και να μην προκαλεί
αρνητικά σχόλια: Παρουσίασε μια πολύ ευπρεπή παράσταση. Tο επίπεδο της δουλειάς του είναι πολύ
Ευπρέπεια η [efprépia]: η ιδιότητα του
ευπρεπούς (κυρ. στη σημ. 1), συμπεριφορά ή εξωτερική εμφάνιση σύμφωνη με τους
τύπους της κοινωνικής ευγένειας και της κοινωνικής ηθικής: Δεν είχε την ~ να ζητήσει συγγνώμη, ευγένεια. ANT απρέπεια. H ~ δε μου
επιτρέπει να κυκλοφορώ με κουρέλια, αξιοπρέπεια. Είναι ντυμένος με ~, κόσμια, σεμνά.
[λόγ. < αρχ. εὐπρέπεια `καλή εμφάνιση΄ κατά τη σημ. της λ. ευπρεπής]
Στο Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας του Κ. Μπαμπινιώτη
σημειώνεται:
ευπρέπεια η πολιτική ορθότητα (βλ. λ. πολιτικός). ευπρεπής, -ής, -ες {ευπρεπούς | -είς (ουδ. -ή)· ευπρεπέστ-ερος, -ατος} αυτός που κατά την κρατούσα άποψη θεωρείται σωστός και αποδεκτός. που δεν προσβάλλει την κοινή αισθητική, ηθική κ.λπ.: ~ εμφάνιση/ στάση / γλώσσα/ ντύσιμο / παρουσία / συμπεριφορά 1 συμβιβασμός συν. αξιοπρεπής, καθωσπρέπει, κόσμιος λντ. ανάρμοστος, απρεπής 2. (ειδικότ.) αυτός που έχει ωραία και σοβαρή εμφάνιση- ευπαρουσίαστος: - έκδοση / χώρος / σχολείο συν. εμφανίσιμος, ευπρόσωπος. — ευπρεπώς επίρρ. [αρχ.{. ·** ΣΧΟΛΙΟ λ. συνέπεια. ΙϋΤΥΜ. αρχ. < εύ- + -πρεπης< πρέπω]. ευπρεπίζω ρ. μετβ. [μτγν.I [ευπρέπισ-α, - τηκα. -μένος} (λόγ.) επιμελούμαι την εμφάνιση (κάποιου), τακτοποιώ: - τον χώρο ι το δωμάτιο πρέπει να ξυριστεί, να ευπρεπιστεί λιγάκι συν. καλλωπίζω, (για χώρους) συγυρίζω, διακοσμώ. — ευπρεπισμός (ο).
Στη ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου
διαβάζουμε:
Με βάση την εγκύκλιο dme4280, ημερομηνίας 28
Σεπτεμβρίου 2009, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σε σχέση με το θέμα της
ευπρεπούς εμφάνισης διευκρινίζει ότι αυτή καθορίζεται από την κάθε σχολική
μονάδα με βάση την κοινή λογική και την καλαισθησία, μέσα σε πνεύμα
συνεργασίας, αλληλοσεβασμού και διαλόγου με συναινετικές διαδικασίες και με
εμπλοκή όλων των ενδιαφερόμενων μερών (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών). Για την
αποφυγή αχρείαστων αντιπαραθέσεων και εντάσεων αναφορικά με το θέμα της
ευπρεπούς εμφάνισης, για την οποία υπάρχουν διάφορες ερμηνείες και απόψεις,
διευκρινίζεται ότι μπορεί να ισχύσει σε κάθε σχολική μονάδα το πιο κάτω
πλαίσιο, το οποίο έχει περιληφθεί στους Εσωτερικούς Κανονισμούς διάφορων
σχολείων και ήδη εφαρμόζεται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα:
Ως μη ευπρεπής θεωρείται η
προκλητική εμφάνιση και αυτή που παραβιάζει τους επικρατούντες κανόνες της
αισθητικής και ηθικής. Με βάση αυτό το σκεπτικό, το σχολείο θεωρεί ως μη
ευπρεπή και προκλητική εμφάνιση τα πιο κάτω:
Ως υπερβολές θεωρούνται για τους μαθητές τα πολύ μακριά ή βαμμένα μαλλιά,
το ιδιόρρυθμο κούρεμα, το εμφανές αξύριστο πρόσωπο, τα γένια ή το υπογένειο, τα
σκουλαρίκια, βραχιόλια, οι διακοσμητικές καδένες και αλυσίδες και άλλα
παρόμοια.
Γενικά, τόσο οι μαθητές όσο και οι
μαθήτριες θα πρέπει να αποφεύγουν το προκλητικό ντύσιμο και επιλογές που δε
συνάδουν με τη μαθητική ιδιότητα και την ευπρεπή εμφάνιση, όπως έχει καθοριστεί
πιο πάνω.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες προσέρχονται καθημερινά στο
σχολείο χωρίς υπερβολές, οι οποίες, κατά γενική ομολογία, δε συνάδουν με τη
μαθητική ιδιότητα.
Σε εγκύκλιου περιφερειακού Λυκείου της Κύπρου έχει
γραφτεί μεταξύ άλλων:
Σε μαθητή
ή μαθήτρια του οποίου/της οποίας η εμφάνιση δεν είναι κόσμια και σύμφωνη με τη
σχετική εγκύκλιο του ΥΠΠ δε θα επιτραπεί να υπογράψει στο Βιβλίο Πιστοποιητικών
Σπουδών.
Μαθητής ή
μαθήτρια που δε θα υπογράψει στο Βιβλίο Πιστοποιητικών Σπουδών, δε θα μπορέσει
να παραστεί στην τελετή αποφοίτησης.
Σημείωση
Α΄ : Υπενθυμίζεται ότι οι τελειόφοιτοι μαθητές και
μαθήτριες οφείλουν να προσέλθουν στην τελετή αποφοίτησης στις 6:45 μ.μ., με τη
στολή τους.Τα αγόρια με άσπρο πουκάμισο, γκρίζο ή μπλε τζιν παντελόνι (όχι
σχισμένο) και τα κορίτσια με άσπρο πουκάμισο και μπλε φούστα.
Σημείωση
Β΄ : Ειδοποιούνται οι μαθητές
ότι, για να πάρουν Απολυτήριο ή το Αποδεικτικό Απόλυσης, πρέπει να
τακτοποιήσουν όλες τις εκκρεμότητές τους, οικονομικές ή άλλες (π.χ. επιστροφή
Λογοτεχνικού Βιβλίου και άλλων βιβλίων Βιβλιοθήκης, κλειδιών φοριαμών, κ.ά.),
σε σχέση με το Σχολείο.
Προφανώς
και για την τήρηση των οδηγιών και κανόνων στα Εκπαιδευτήρια την ευθύνη φέρουν
οι εκάστοτε Διευθυντές μαζί με το σύλλογο των Καθηγητών. Και ως «πιστοί και φιλότιμοι» πολίτες θα πρέπει να δεχόμαστε την κρίση τόσο
των καθηγητών, όσο και των Διευθυντών αλλά και της ηγεσίας του Υπουργείου
Παιδείας στους οποίους εμπιστευόμαστε
την εκπαίδευση των παιδιών μας. Αν υπάρχουν αντιρρήσεις, που σίγουρα θα
υπάρχουν, αυτές μπορούν να συζητηθούν μέσω των συλλογικών οργάνων, που τη
λειτουργία τους σε άλλα μείζονα ζητήματα και θέματα επικαλούνται οι καθ΄ όλα συμπαθητικοί εκπαιδευτές.
Επίσης οι σύλλογοι γονέων καλό
θα είναι εάν έχουν διαφορετικές απόψεις και προτάσεις να τις υποβάλλουν
εμπεριστατωμένες και πλήρως αιτιολογημένες και όχι να υπερασπίζονται τις στιλιστικές
πολλές φορές αποκρουστικές επιλογές των κανακάρηδων με φωνές, βρισιές, πέταγμα
κροτίδων και επιθέσεις κατά των εκπαιδευτών.Δεν είναι δε λίγοι οι «φίλοι»
επαιδευτές που τώρα μιλούν για «απελευθέρωση» του τρόπου ελέγχου της ενδυμασίας
των μαθητών, αλλά όταν οι ίδιοι αναλαμβάνουν τη θέση του «αποφασίζειν» κάνουν
πάντα ένα δύο βήματα πίσω. Και ο λόγος είναι απλός: Ευπρέπεια σημαίνει στο
σχολείο την γενικά επιμελημένη και
σοβαρή εμφάνιση που δε θίγει την κοινά αποδεκτή αισθητική, ηθική Όλα τ΄ άλλα
είναι λόγια να αγαπιόμαστε.