Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2025

Κρίξος

γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας *

       

Ο Κρίξος (δεν υπάρχουν στοιχεία για την ημερομηνία γεννήσεως του, πέθανε το 72 π.Χ. πιο συγκεκριμένα σκοτώθηκε σε μάχη κατά των Ρωμαίων) ήταν Γαλάτης μονομάχος και στρατιωτικός ηγέτης στον Τρίτο Πόλεμο των Δουλών μεταξύ της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας και των επαναστατημένων σκλάβων. Γεννημένος στη Γαλατία, υποδουλώθηκε από τους Ρωμαίους κάτω από άγνωστες συνθήκες και εκπαιδεύτηκε ως μονομάχος στην πόλη της Κάπουα.*[1] Το όνομά του σημαίνει «κάποιος με σγουρά μαλλιά» στα Γαλατικά.[2][3]
      Το 73 π.Χ., ο Κρίξος συμμετείχε σε αυτό που ξεκίνησε ως μια μικρή εξέγερση σκλάβων στη σχολή εκπαίδευσης μονομάχων του Λέντουλους Βατιάτου* στην Κάπουα, στην οποία περίπου 70 μονομάχοι δραπέτευσαν. Οι σκλάβοι- μονομάχοι νίκησαν μια μικρή δύναμη που στάλθηκε για να τους ανακαταλάβει και στη συνέχεια στρατοπέδευσαν στις πλαγιές του Βεζούβιου. Η είδηση ​​της εξέγερσης των δραπετών μονομάχων εξαπλώθηκε και στη συνέχεια δραπέτευσαν και άλλοι σκλάβοι οι οποίοι εντάχθηκαν στις τάξεις τους. Εκείνη την εποχή, η ομάδα των πρώτων πρώην σκλάβων επέλεξε τον Κρίξος - μαζί με τον Θράκα Σπάρτακο και τον Γαλάτη Οινόμαο - ως έναν από τους ηγέτες της. Ουσιαστικά ο Κρίξος ήτα υπαρχηγός του Σπάρτακου. Αργότερα και ενώ βρισκόταν σε συνεχή εξέλιξη η εξέγερση, ένας άλλος Γαλάτης, ο Κάστος και ο Κέλτης πρώην μονομάχος Γάννικος υπηρέτησαν επίσης ως στρατηγοί υπό τον Σπάρτακο.
    Το επαναστατικό αυτό κίνημα, θα γινόταν γνωστό ως ο Τρίτος Πόλεμος των Δούλων (73–71 π.Χ.), σημείωσε πολυάριθμες στρατιωτικές επιτυχίες. Κατατρόπωσαν τις δυνάμεις της πολιτοφυλακής που έστειλε η Ρωμαϊκή Σύγκλητος για να καταστείλουν την εξέγερση, κατεβαίνοντας με ραπέλ* τους βράχους του Βεζούβιου, επιτιθέμενοι στο ρωμαϊκό στρατόπεδο από τα μετόπισθεν. Μετά από αυτές τις πρώτες επιτυχίες, χιλιάδες συνάδελφοι σκλάβοι συνέρρευσαν στις τάξεις τους, μέχρι που ο αριθμός τους έφτασε πιθανότατα και στις 150.000.
     Για λόγους τώρα  που δεν είναι σαφείς, ο Κρίξος και περίπου 30.000 ακόλουθοί του φαίνεται να χωρίστηκαν από τον Σπάρτακο και το κύριο σώμα των δραπετών σκλάβων προς τα τέλη του 73 π.Χ. Οι σύγχρονοι ιστορικοί έχουν διατυπώσει δύο πιθανές θεωρίες για τη διάσπαση. 
          α. Μια θεωρία προτείνει ότι ο Κρίξος και οι οπαδοί του είχαν την πρόθεση να λεηλατήσουν τη ρωμαϊκή ύπαιθρο με πιθανότητα να βαδίσουν προς τη Ρώμη, ενώ ο Σπάρτακος και οι οπαδοί του ήθελαν να διασχίσουν τις Άλπεις για να φτάσουν στη Γαλατία και από εκεί να οδηγηθούν προς τις χώρες τους και να αποκτήσουν την πλήρη ελευθερία. 
          β. Μια δεύτερη θεωρία είναι, ότι η διάσπαση είχε στρατηγική αξία και σχεδιάστηκε από τον Σπάρτακο και τον Κρίξο ως έναν τρόπο για την προώθηση των στρατηγικών τους στόχων. 

     Ωστόσο, οι ενέργειες του Σπάρτακου εγείρουν περισσότερα ερωτήματα σχετικά με τις προθέσεις τους. Και οι δύο αφηγήσεις του Αππιανού* και του Πλούταρχου* αναφέρουν ότι αφού ο Σπάρτακος νίκησε τον Λέντυλο, γύρισε πίσω και επιτέθηκε σε έναν στρατό πίσω του. Στη μία αφήγηση, ήταν ο στρατός του Λούκιου Γέλλιου Πουμπλιόλα, στην άλλη, ήταν μια ανώνυμη ρωμαϊκή δύναμη.*[4]
    Όποιος και αν ήταν ο λόγος για τη διάσπαση, το απόσπασμα του Κρίξου αντιμετώπισε έναν ρωμαϊκό στρατό υπό τη διοίκηση του Ρωμαίου υπάτου Λούκιου Γέλλιου Πουμπλιόλα κοντά στο όρος Γκαργκάνο* το 72 π.Χ. Οι δύο λεγεώνες των υπάτων υπό τη διοίκηση του Πουμπλιόλα αναπτύχθηκαν αμυντικά κατά μήκος της κορυφής ενός λόφου, ενώ οι σκλάβοι με επικεφαλής τον Κρίξο πραγματοποίησαν τρεις ανεπιτυχείς επιθέσεις σε μια απότομη πλαγιά, κατά τις οποίες τα δύο τρίτα του στρατού των σκλάβων έχασαν τη ζωή τους.[4][5] Ο ίδιος ο Κρίξος, ο οποίος (όπως αναφέρουν οι ιστορικοί) πολέμησε γενναία σε μια ύστατη προσπάθεια, αλλά σκοτώθηκε στην άνιση  σύγκρουση.
Ο Σπάρτακος, όταν άκουσε για την ήττα του Κρίξου και των δυνάμεών του, διοργάνωσε  μονομαχικούς αγώνες, στους οποίους ανάγκασε αιχμαλώτους Ρωμαίους στρατιώτες να πολεμήσουν μέχρι θανάτου. Γράφεται στην ιστορία ότι 300 ή 400 Ρωμαίοι θυσιάστηκαν προς τιμήν του Κρίξου.[6][7]

Στον κινηματογράφο 

  • Τον Κρίξο, υποδύθηκε ο Τζον Άιρλαντ στην ταινία του 1960, "Σπάρτακος".
  • Ο Κρίξος εμφανίζεται ως χαρακτήρας στο Musical Version of Spartacus του Τζεφ Γουέιν, τον οποίο υποδύεται ο πρώην τραγουδιστής των Marillion, Φις.
  • Τον Κρίξο,υποδύεται ο Πολ Κίνμαν στην τηλεοπτική ταινία του 2004, "Σπάρτακος".
  • Τον Κρίξο,υποδύθηκε ο Μάνου Μπένετ στην τηλεοπτική σειρά του Starz, Σπάρτακος: Αίμα και Άμμος,[8] καθώς και στο prequel "Σπάρτακος: Θεοί της Αρένας" και τις συνέχειες "Σπάρτακος: Εκδίκηση" και "Σπάρτακος: Ο Πόλεμος των Καταραμένων".  Σε αντίθεση με την ταινία του 1960, στην οποία ο Κρίξοςς και ο Σπάρτακος γίνονται γρήγορα στενοί φίλοι, η σειρά του Starz αρχικά τους απεικονίζει ως έντονους αντιπάλους με σχεδόν μίσος ο ένας για τον άλλον. Μόνο μετά την εξέγερση οι δυο τους γίνονται σεβαστοί φίλοι.
  • Στην ταινία:  Spartacus: Blood and Sand του 2010 τον Κρίξο υποδύεται ο αυστραλός ηθοποιός Jonathan Manu Bennett 

Στο πολεμικά παιχνίδια  Heroscape, ο Κρίξοςς εμφανίζεται ως ένας μοναδικός ήρωας μονομάχος, έχοντας διασωθεί από τον Αρχκυρί Έιναρ πριν από τον θάνατό του.


Οι παρακάτω πληροφορίες έχουν ληφθεί από την Βικιπαίδεια 
και δεν έχουν τύχει επεξεργασίας

  •      Κάπουα: Η Κάπουα (λατινικά: Capŭa, ελληνικά: Καπύη) ήταν μια από τις μεγαλύτερες πόλεις στην αρχαιότητα, στην Ιταλία. Βρισκόταν στο μέρος όπου σήμερα βρίσκεται η πόλη Σάντα Μαρία Κάπουα Βέτερε, στη Καμπανία, στη νότια Ιταλία.

Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς ιδρύθηκε. Σύμφωνα με αρχαιολογικά ευρήματα από την περιοχή, οι Ετρούσκοι βρίσκονταν εκεί ήδη από το 10ο–8ο αιώνα π.Χ. Ο Κάτων τοποθετεί την ίδρυση της Κάπουα 260 χρόνια πριν την κατάκτησή της από τους Ρωμαίους, δηλαδή τον 7ο αιώνα π.Χ ενώ ο Ρωμαίος ιστορικός Βελλήιος Πατέρκουλος γύρω στο 800 π.Χ. Νεότεροι ιστορικοί εκτιμώντας διαφορετικά τα λεγόμενα του Κάτωνα τοποθετούν την ίδρυση της Κάπουα αργότερα, τον 6 αιώνα π.Χ. Η Κάπουα καταστράφηκε τον 9ο αιώνα μ.Χ από τους Σαρακηνούς και οι περισσότεροι κάτοικοί της κατέφυγαν στο γειτονικό Κασιλίνουμ (Casilinum), όπου σήμερα βρίσκεται η σύγχρονη πόλη Κάπουα.

  • Ο Γναίος Κορνήλιος Λέντουλος Βατιάτος (Gnaeus Cornelius Lentulus Vatia) ήταν Ρωμαίος ιδιοκτήτης σχολής μονομάχων (lanista) στην Καπούα. Από τη σχολή του, ο Σπαρτάκος και περίπου 70-78 ακόλουθοί του επέδρασσαν το 73 π.Χ., γεγονός που οδήγησε στην τρίτη δουλοπαροικιακή σύγκρουση.
  • Η καταρρίχηση είναι η τεχνική κατάβασης από βράχο ή η κατάβαση σε φαράγγι μετά την αναρρίχηση. Η κατάβαση γίνεται πάνω στο σχοινί με το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την άνοδο ή ενώνοντας (συνήθως) δύο σχοινιά και τοποθετώντας πάνω τους ένα απλό εργαλείο, που λέγεται οχτάρι, με το οποίο στην ουσία ο καταρριχητής γλιστράει πάνω στο σχοινί έως ότου φθάσει στο έδαφος. Στην αναρριχητική ορολογία έχει επικρατήσει η ξενική λέξη rappel για τη διαδικασία αυτή, ενώ η κατάβαση από βράχο με πεζοπορία ονομάζεται επίσης καταρρίχηση.
  • Ο Αππιανός (Αππιανός Αλεξανδρεύς) ήταν Ρωμαίος ιστορικός ελληνικής καταγωγής. Γεννήθηκε γύρω στο 95 στην Αλεξάνδρεια. Ήταν γόνος πλούσιας οικογένειας. Ανέλαβε διοικητικά αξιώματα στη γενέτειρα του και αργότερα, εγκατεστημένος στη Ρώμη, άσκησε καθήκοντα συνηγόρου σε δίκες ενώπιον των αυτοκρατόρων και προάχθηκε μετά το 147 σε αυτοκρατορικό επίτροπο στην Αίγυπτο. Πέθανε περίπου το 165. Έγραψε τη ρωμαϊκή ιστορία από την εποχή του Αινεία μέχρι τις μέρες του, με τίτλο Ρωμαϊκά. Το έργο του αποτελείται από 24 βιβλία. Διαίρεσε την ιστορία κατά έθνη με τη χρονολογική σειρά που κατακτήθηκαν από τους Ρωμαίους. Η μόνη εξαίρεση είναι τα βιβλιά 13-17 που αναφέρονται στους εμφυλίους πολέμους.
  • Πλούταρχος: Γεννημένος στη μικρή πόλη της Χαιρώνειας, στη Βοιωτία, πιθανώς κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κλαύδιου, ο Μέστριος Πλούταρχος ταξίδεψε πολύ στον μεσογειακό κόσμο της εποχής του στην Ελλάδα και στην Αίγυπτο και δύο φορές στη Ρώμη, (βλ. Πλούταρχος. Δημοσθένης. 2.2, Πλούταρχος. Όθων 14.1-2, Πλούταρχος. Όθων 18.1). Είχε φίλους Ρωμαίους με ισχυρή επιρροή, ανάμεσα στους οποίους ξεχωρίζουν ο Σόσκιος Σενέκιος και ο Φουνδανός, και οι δύο σημαντικοί Συγκλητικοί, στους οποίους ήταν αφιερωμένα ορισμένα από τα ύστερα κείμενά του. Έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Χαιρώνεια, όπου λέγεται ότι μυήθηκε στα μυστήρια του Απόλλωνα. Ήταν πρεσβύτερος των ιερέων του Απόλλωνα στο Μαντείο των Δελφών, (βλ. Ηθικά 792F) όπου ήταν υπεύθυνος για την ερμηνεία των χρησμών της Πυθίας, αξίωμα που κράτησε για 29 έτη έως τον θάνατό του. Έζησε μια ιδιαίτερα δραστήρια κοινωνική και πολιτική ζωή, κατά τη διάρκεια της οποία παρήγαγε ένα απίστευτο σώμα κειμένων, που επιβίωσαν ως την εποχή μας.
  • Οι βαθμοί στον ρωμαϊκό στρατό περιλάμβαναν ιεραρχικά στελέχη όπως ο Legatus (λεγάτος), ο Tribunus (τριβούνος) και οι διάφοροι βαθμοί εκατονταρχίας, με τον Primus Pilus να είναι ο πιο υψηλόβαθμος εκατόνταρχος. Υπήρχαν επίσης και άλλοι βαθμοί για εξειδικευμένες θέσεις, όπως Optio (βοηθός εκατόνταρχου), Tesserarius (αρχηγός φυλακής) και Draconarius (σημαιοφόρος δράκου).

       Ανώτεροι βαθμοί

Ø  Legatus Augusti pro praetore: Αυτοκρατορικός λεγάτος, διοικητής μιας ρωμαϊκής επαρχίας.

Ø  Tribunus Laticlavius: Τριβούνος με πλατύ λωρίδα (ευρύς μωβ δακτύλιος), δεύτερος σε διοίκηση μιας λεγεώνας.

Ø  Primus Pilus: Ο πιο υψηλόβαθμος εκατόνταρχος, ο οποίος ήταν και μέλος του ιππικού τάγματος.

Βαθμοί εκατονταρχίας (Centurionate)

Ø  Primi Ordines: Οι εκατόνταρχοι της πρώτης κοόρτης.

Ø  Primus Pilus: Εκατόνταρχος του πρώτου λόχου της πρώτης κοόρτης.

Ø  Princeps Prior: Εκατόνταρχος του δεύτερου λόχου της πρώτης κοόρτης.

Ø  Princeps Posterior: Εκατόνταρχος του τρίτου λόχου της πρώτης κοόρτης.

Ø  Hastatus Prior: Εκατόνταρχος του τέταρτου λόχου της πρώτης κοόρτης.

Ø  Hastatus Posterior: Εκατόνταρχος του πέμπτου λόχου της πρώτης κοόρτης.

Ø  Optio: Βοηθός του εκατόνταρχου, πιθανός διάδοχος.

Ø  Tesserarius: Αρχηγός της νυχτερινής περιπολίας και φύλακας των μυστικών της διμοιρίας.

Άλλοι βαθμοί

Ø Draconarius: Σημασιοφόρος που έφερε τη σημαία του δράκου.

Ø Imaginifer: Σημασιοφόρος που έφερε την εικόνα του Αυτοκράτορα.

Ø Vexillifer: Σημασιοφόρος που έφερε την σημαία της μονάδας, το "vexillum".

Ø Evocatus: Πρώην στρατιώτης που επανακατατάχθηκε ως εθελοντής.

 

  •      Το Γκαργκάνο (Gargano) είναι χερσόνησος και περιοχή της Επαρχίας Φότζα, στην Απουλία της νοτιοανατολικής Ιταλίας. Αποτελείται από έναν ευρύ απομονωμένο ορεινό όγκο και απολήγει στο ομώνυμο Ακρωτήριο Γκαργκάνο, όντας το χαρακτηριστικότερο έξαρμα της ιταλικής ακτής της Αδριατικής θάλασσας, το «σπιρούνι» στην «μπότα» της Ιταλίας. Το υψηλότερο σημείο της χερσονήσου είναι το Μόντε Κάλβο, με υψόμετρο 1.065 μέτρα. Το μεγαλύτερο μέρος της υψηλής περιοχής της, περίπου 1.200 τετραγωνικά χιλιόμετρα, αποτελεί τμήμα του Εθνικού Πάρκου του Γκαργκάνο, που ιδρύθηκε το 1991. Το νότιο μέρος της χερσονήσου σχηματίζει τον Κόλπο της Μανφρεντόνια, στον μυχό του οποίου βρίσκεται το ομώνυμο λιμάνι.Η Χερσόνησος Γκαργκάνο καλύπτεται μερικώς από το σωζόμενο μέρος ενός αρχαίου δάσους, της Foresta Umbra των Ρωμαίων, του μοναδικού που απέμεινε στην Ιταλία από το προϊστορικό δάσος βελανιδιάς και οξιάς που κάποτε κάλυπτε μεγάλο μέρος της Κεντρικής Ευρώπης (το αντίστοιχο μεγαοικοσύστημα ονομάζεται «ορεινό δάσος φυλλοβόλων των Απεννίνων»). Ο Ρωμαίος ποιητής Οράτιος αναφέρει τις βελανιδιές τού Garganus στις Ωδές του (II, ix).

  Βιβλιογραφία:

  1. McLynn, Frank (2009). Heroes & Villains: Inside the minds of the greatest warriors in history. Random House. p. 8. ISBN 9781605980294. Retrieved 12 December 2012.
  2. Breeze, Andrew (2008). "Cricklade and the Britons". Wiltshire Archaeological & Natural History Magazine. Vol. 101. pp. 315–317. ...the Gaulish name Crixus, cognate with Latin Crispus 'curly-headed one'...
  3. Rhŷs, John (1905). Proceedings of the British Academy, Vol. II: Celtae and Galli. London: The British Academy. p. 49.
  4.  "Appian on Spartacus". Appian on Spartacus. Retrieved January 18, 2021.
  5. Fields, Nic (21 July 2009). Spartacus and the Slave War 73-71BC. Bloomsbury USA. pp. 55 & 60–61. ISBN 978-1-84603-353-7.
  6. Strauss (2009, UK edition) "Spartacus added a bitter twist by reversing roles: he made the slaves spectators and the Romans gladiators. The occasion was Crixus’s funeral games. ... Spartacus called up 300 (or 400 according to another source) Roman prisoners and had them fight to the death around a pyre - a symbol, at least, of Crixus, assuming his body had not been recovered."
  7.  Futrell, Alison (2010). Blood in the Arena: The Spectacle of Roman Power. University of Texas Press. p. 183. ISBN 9780292792401. After the defeat of Crixus by a consular army, Spartacus sacrificed 300 Roman prisoners to the spirit of his deceased colleague.[61] Here a distinction in treatment is clearly drawn between the 300 Romans whom he sacrificed and the totality of the remaining prisoner group, whom he simply destroyed.
  8. Starz. "Manu Bennett in Spartacus: Blood and Sand". Archived from the original on July 17, 2011. Retrieved January 31, 2010.
  9. Βικιπαίδεια 

* Γενική παρατήρηση: Το μεγαλύτερο μέρος του κειμένου είναι σε ελεύθερη μετάφραση από το αρχικό κείμενο της Βικιπαίδειας στην Αγγλική Γλώσσα, με παρεμβάσεις δικές μου, όπου κρίθηκε απαραίτητο. Η βιβλιογραφία αναρτήθηκε ως έχει με πρόσθεση της: Βικιπαίδειας. 

ΕΨΑΧΝΑ ΜΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ (Από το Στρυμονικό Σερρών στη Λάρνακα της Κύπρου) Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό: Ποιητική Συλλογή του Δημητρίου Γκόγκα που εκδόθηκε το έτος 2018 (ISBN 978-9925-7392-4-0) /(e-book)

 Ο "ποιητής" συνομιλεί 

με τον αποθανόντα πατέρα του.



                                                                   v
                                                                   v



 
Διάλογος.....
 
Πατέρα
 
Έψαχνα μια πατρίδα, 
στο μέσο  του ανέμου,
σε μίσχους ηλιαχτίδας, 
πατρίδα είδα καλέ μου!

Ανοίγω πόρτα και πατώ, 
το μουχλιασμένο χώμα.
Είναι πατρίδα; Ή θαρρώ, 
ένα κορμί σε κώμα;
 
Γιέ μου
 
Άνοιξε το παράθυρο, 
ένα κρινάκι ανθίζει,
κι ένα μικρό αετόπουλο, 
δίπλα σου πεταρίζει.

Με πόνο όλα τα μάζεψα, 
σε μια αγκαλιά. Ελπίζω.
Βουνά, πεδιάδες και νερά, 
Πατρίδα είναι νομίζω.
 
Πατέρα
 
Δες στο μυστρί ξεράθηκε, 
όλο το βιός που χτίζω,
μπήγω το όνειρο στην γη, 
πατρίδα δεν καρπίζω.

Και το κορμί που λύγισε, 
απ΄ τα όπλα μου στον ώμο,
φωνή της μάνας σίγησε, 
μα μ΄ οδηγεί στον δρόμο.
 
Κάθε τριγύρω που πατώ, 
ήλιος και καταιγίδα,
ξένη πατρίδα π΄ αγαπώ, 
η πέτρινη πατρίδα.
 
Γιε μου
 
Όλοι οι ανθοί που φύτεψες, 
σαν άνοιγες θεμέλια,
ρίζες οι λέξεις π΄ αγαπάς, 
φυτρώνουν Ευαγγέλια!

Σ΄ αφήνω γη κι έναν  θεό, 
εκτός αυτών ουκ είδα,
όπου ανάσες για να ζεις, 
είναι μικρή πατρίδα.
 
Όμως αυτή που άφησες, 
χρίζει το ριζικό σου,
κάθε σου δάκρυ και καημός, 
στον αναστεναγμό σου!
 
Πατέρα
 
Πήρα την γη που μου δωκες, 
την έπλασα προζύμι
και στην καρδιάς την πυροστιά, 
άπλωσα μια γαλήνη.

Ένωσα δρόμους, ποταμούς, 
μπόλιασα την ελπίδα,
βήμα στο βήμα έλιωσα 
μα βρήκα την πατρίδα!
 
 

Η ΖΩΗ ΜΑΣ, Η ΓΙΟΡΤΗ ΜΑΣ (Ένα τετράδιο για το Στρυμονικό: Ποιητική Συλλογή του Δημητρίου Γκόγκα που εκδόθηκε το έτος 2018 (ISBN 978-9925-7392-4-0) /(e-book)

 



 
Μια βραδιά του Δεκέμβρη μαζευτήκαμε
στης πλατείας τα παγκάκια κι αφεθήκαμε
στα πικρόχολα τα λόγια κι αρρωστήσαμε
μ ΄ όλα αυτά που μας πέρασαν και τα ζήσαμε.
 
Κοιταχτήκαμε στα μάτια και δακρύσαμε
κι ο καθένας πήρε δρόμους και χωρίσαμε
μα υπόσχεση και τάμα όλοι δώσαμε
και τα φίδια απ την καρδιά μας ξεριζώσαμε.
 
Δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να ζήσουμε
κάνουμε τους δυστυχείς, να ευτυχήσουμε
σε παγκάρι την ψυχή μας και χαρήκαμε
κι απ  τον ήχο των τριάντα, ζαλιστήκαμε.
 
Δώσαμε τα χέρια πάλι, γύρω απ ΄την φωτιά.
Στου Δεκέμβρη που γιορτάζει μόνο η καρδιά.
Κουμπωθήκαμε στο κρύο, στήσαμε χορό,
ήχος γνώριμος πετιέται μέσα απ  τον χαλκό.
 
Στην υγεία μας, στην υγειά μας κι άντε στο καλό
σβήσαμε με μιας τους φόβους, κράτα τον ρυθμό
τσίπουρο γλυκό να ρέει, ύμνος στην νυχτιά
κι όλοι μας, για μια στιγμή, απέραντη αγκαλιά.
 
Κι όταν πάλι κοιταχτούμε και χωρίσουμε
κάρβουνα θαρρείς καμένα και θα σβήσουμε.
Κι όταν θα κοπάσει η φλόγα, κάμε τον σταυρό
που γεννήθηκες και λάμπεις στο Στρυμονικό.
 
 

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025

ΟΤΙ ΠΟΛΥ ΤΗΝ ΠΟΝΕΣΕ / Στη μνήμη της Φανούλας Ποιητική Συλλογή του Δημητρίου Γκόγκα που εκδόθηκε το έτος 2018 (ISBN 978-9925-7392-4-0) /(e-book) (β΄μέρος)

 

 
 
 
Το παρακάτω ποίημα γράφηκε με αφορμή ένα γάμο, μιας συνεσταλμένης- καταπιεσμένης  γυναίκας του χωριού.  Η γυναίκα αυτή τη πρώτη νύχτα του γάμου για άγνωστους ακόμα λόγους εγκατέλειψε τη συζυγική στέγη. Έκτοτε ζούσε στη μικρή παράγκα μαζί με τη γιαγιά της, στην ίδια γειτονιά με την οικογένειά μου. Αργότερα, μετά το θάνατος της γιαγιάς της, έμενε σε συγγενικά σπίτια, σε άσυλα, γηροκομεία, κτίσματα εκκλησιών, μέχρι που παρέδωσε  το πνεύμα της, κοιμήθηκε και ηρέμησε! Θεωρώ ότι η κοίμησή της ήταν το θεϊκό δώρο που περίμενε η ψυχή της για να γλυτώσει από την καταφρόνια και την περιθωριοποίηση του χρόνου και των ανθρώπων.
 
 
Καλοκαιράκι φύσηξε, χτενάκι στα μαλλιά της.
Το νυφικό μια Κυριακή, στόλιζε η γιαγιά της.
 
Πως την μεγάλωσε εκεί;Σε ένα χαμοσπίτι.
Ψίχουλα έδινε σ ΄αυτή, όμως και στο σπουργίτι.
 
Μα τράνεψε και έφτασε,ο χρόνος να την ζώσει,
μ΄ ευχές την έντυσε ζεστά, σ΄έναν γαμπρό να δώσει.
 
Ότι πολύ την πόνεσε,ανοίγει το τεφτέρι,
χάδι στο χέρι όμως ζωής, που εγγόνια θα της φέρει.
 
Ο γάμος βράδυ έγινε,η εκκλησιά γεμάτη,
κάνανε τάμα οι χωρικοί, να μην τουςπιάσει μάτι.
 
Το νυφικό κρεβάτι της, στα μαύρα τυλιγμένο.
Και η τιμή της κόρης μας, τσεμπέρι ήταν δεμένο.
 
Κάποια αστέρια φώναξαν, την κόρη να γυρίσει.
Μα η κόρη έτρεχε πολύ, ποιος να την σταματήσει.
 
Κράτησε μέσα την τιμή, στο σώμα όμως θαμμένη
με το σεντόνι φάνηκε, στο βάθος τυλιγμένη.
 
 
 
Τα χάδια απ΄ της γειτονιάς  το χέρι, αγκαθάκια.
Αφήνανε τα δάκρυα,υγρά περιστεράκια.
 
Χώθηκε μες στα κλάματα, στην μαύρη αγκαλιά της,
κι έζησε στην παράγκα της, μαζί με τ΄όνειρά της.
 
Φανούλα κάποιοι είπανεπως ήταν τ΄ όνομά της
μα τώρα φως στον ουρανό, μαζί με τη γιαγιά της.
 

Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία! / ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΚΟΓΚΑΣ

 




Άδοξος ποιητής στο νησί της Αφροδίτης, διαβάζοντας τις απόψεις και τις γνώμες για την απονομή των κρατικών βραβείων λογοτεχνίας, ειδικότερα στην ποίηση και την αντιπαράθεση που ακολούθησε, ξεκίνησε να γράφει μια νέα ποιητική συλλογή με την κρυφή ελπίδα να κερδίσει κρατικό βραβείο λογοτεχνίας στην Κύπρο την επόμενη χρονιά!

 



Παρακάτω το πρώτο ποίημα της συλλογής!

 
Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία!
 
Γράφω, φτωχός ο ποιητής, μια συλλογή αθλία,
μήπως του χρόνου διακριθώ στα κρατικά βραβεία,
λογοτεχνίας βέβαια. Να σκάσουνε κι οι φίλοι
κι όσοι με απαρνήθηκαν μακριά στο ένα μίλι!
 
Γράφω για ένστικτα βαθέως του ανθρώπου,
για δυο ελιές που φύτρωσαν στο κάτω του προσώπου.
Γράφω για τα όμορφα βυζιά της θείας θεοδώρας,
που τα ΄ξερε κι ο Μανολιός εντός της ενδοχώρας!
 
Την έστειλα στο Chatbot App μου είπε με καμάρι,
πως είναι αριστούργημα! Έχει περίσσεια χάρη.
Ουδείς στραβός δεν θα τη δει, μα κείνοι θα την δούνε,
γιατί έχουνε μεγάλο νου και μέσα που μπορούνε!
 
Μιλώ για την επιτροπή που είναι παινεμένη
γνωρίζουν από ποίηση κι ειν΄ όλοι τους κρουσμένοι!
Μα εγώ δεν τα πιστεύω αυτά ω! νέε καλλιτέχνη.
Πες μας πως θα πηδήξουμε, γιατί κι αυτό είναι τέχνη!
 
Εννοώ, τα εμπόδια που στη ζωή θα βρούμε,
γιατί η Κύπρος καίγεται, μαζί της θα καούμε.
Λένε πως κάποιος σοφιστής πάντα τ΄ απίδια ξύνει
και γρίφους εις την ποίηση μαζί με κείνους λύνει!
 
Ποιητική η συλλογή που γράφω για να μείνει
εις τους αιώνες πάντοτε τροφή και νου να δίνει.
Και αν ποτέ κανείς θα πει, πως ήταν για τα μπάζα
εγώ σαν μια βοήθεια την στέλνω ως την Γάζα!
 
Έτσι λοιπόν αγαπητοί, άδοξοι ποιητές μου
αφού εγώ θα βραβευτώ, λατρέψτε τις γραφές μου!
Και σεις, λιβέλους γράψετε, καπνίστε κι ένα μπάφο
Έτσι κι αλλιώς να ξέρετε, στα «κάκαλα» σας γράφω!

Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025

Με αγάπη / Δημήτριος Γκόγκας

 της Στρατούλας


Με αγάπη και λουλούδια 
και με τον ήλιο στο βουνό, 
θα κεντήσω δυο τραγούδια 
για να σου πω πως σ΄αγαπώ. 

Το σ΄αγαπώ όσοι το ζούνε
έχουν λιακάδα στην ψυχή.  
Μαζί τους πάντα ξαγρυπνούνε 
αόρατοι αστερισμοί! 

Με αγάπη θ΄ανεβούμε,  
βήμα το βήμα,  το τραχύ 
μονοπάτι και θα βγούμε,  
σ΄απόκρυμνη βουνοκορφή! 

Την αστραπή όταν θα βρούμε 
θα γευτούμε ουρανό 
και μαζί θα αισθανθούμε 
όλο τον κόσμο στο κενό!

Κλείσε τα μάτια και κοιμήσου, 
πάνω στο στήθος μου εσύ 
γίνε το αλφα της αβύσσου 
και γω μια στάλα απ΄την βροχή!