Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2024

Ανοικτή Επιστολή προς Νέο Ευρωβουλευτή της Κύπρου!

 Κύριε Φειδία Παναγιώτου 

     Πέρασan σχεδόν τέσσερεις από την θαυμαστή εκλογή σας ως ένας εκ των 6 ευρωβουλευτών της Κύπρου μας. Θαυμαστή λέω εκλογή, διότι σε σύντομο χρονικό διάστημα κατορθώσατε, χωρίς να έχετε γνώσεις πολιτικής να συγκεντρώσετε πάνω από 70.000 ψήφους και να εκλεγείτε πρώτος εκ των εκλεκτών του λαού, με μία μόνο φράση: Του βαρεθήκαμε όλους. Που πέραν κάθε λογικής χροιάς, οι ψηφοφόροι, σας βρήκαν εν ριπή οφθαλμού και χρόνο τον καταλληλότερο νέο για να μας εκπροσωπήσετε στην βουλή της Ευρωπαικής Ένωσης. Φυσικά, αν και διαφωνώ με την επιλογή σας, είναι απολύτως σεβαστό το αποτέλεσμα και η ψήφος όλων αυτών των συμπατριωτών μας. Αυτά έχει το ευγενές πολίτευμα της Δημοκρατίας! Γιατί όμως διαφωνώ; Μέσα από τις δικές σας ατάκες αλλά και απόψεις πάνω σε διάφορα θέματα θα προσπαθήσω να σας εξηγήσω και σας υπόσχομαι ότι δεν θα ασχοληθώ ξανά μαζί σας, εκτός εάν έχετε κάτι ουσιαστικό να πείτε που θα επηρεάσει τη ζωή μου. Ας ξεκινήσω λοιπόν και θα ήθελα την προσοχή σας. 
           α. Πρόσφατα είπατε ότι θα είστε Ευρωβουλευτής όλων των Κυπρίων. Όμως σε κάποιο από τα δεκάδες, εκατοντάδες βιντεάκια σας, απευθυνόμενος προς τους ακολούθους σας και προφανώς και ψηφοφόρους σας είπατε ότι "σας έχουν κυρ ήξει τον πόλεμο" και ως εκ τούτου έχετε αποφασίσει να μην απαντάτε στις κακοήθειες που σας λένε ή σας γράφουν ως σχόλια. Εγώ προσωπικά δεν έχω αντιληφθεί κάτι τέτοιο. Ξέρετε κύριε Παναγιώτου, ότι στις 9 Ιουν 2024 γίνατε θεσμικός παράγοντας; Δηλαδή εκπρόσωπος θεσμού. Ως εκ τούτου, οφείλετε να απαντάτε σε ότι βαρύ ή ελαφρύ σας καταλογίζουν, καθώς ο μισθός σας προέρχεται από τη φορολογία του λαού. Τόσο απλά!
       β. Εκλεγήκατε όπωε ειπα με το σλόγκαν: "τους εβαρεθήκαμε ούλους". Ποιος αλήθεια δεν το έχει αναλογιστεί; Σε όποια καφετέρια και σε όποιο καφενείο και να καθήσει κάποιος θα το ακούσει σε οποιαδήποτε πολιτική συζήτηση ή κουτσομπολιό. Άρα δεν είπατε κάτι καινούργιο. Όμως με την ευκολία σας ως youtuber, βγήκατε ακόμα και επάνω σε τραπέζια καφενείων, έχονταν πάντα κάποιον να σας τραβά για τις ανάγκες της "ιντερνετικής" επιχείρησής σας και το διατυμπανίζατε. Έτσι αποκτήσατε χώρο στις πολιτικές συζητήσεις και στα κουτσομπολιά των απλοικών ανθρώπων και της νεολαίας, χωρίς να ορθώσετε κανέναν πολιτικό λόγο. Τόσο απλά! Ακόμα και στις τηλεοπτικές εμφανίσεις σας αυτό κάνατε. Αναμασούσατε ουσιαστικά ότι με΄χρι σήμερα κανείς δεν έκανε τίποτα! 
     γ. Δεν ξέρετε είπατε και λέτε τίποτα από την πολιτική, κι όμως τολμήσατε γιατί όπως λένε και οι οπαδοί σας θα μάθετε. Εμείς όμως κύριε Παναγιώτου, δεν σας στέλνουμε εκεί για να εκπαιδευτείτε, έπρεπε ήδη να είστε εκπαιδευμένος. Διότι στην Ευρωβουλή θα σας ζητηθεί η άποψή σας για ποικίλα θέματα, όπως είναι η οικονομία, η εκπαίδευση, το μεταναστευτικό, οι εργασιακές σχέσεις, η θέσπιση νόμων κτλ. Τότε τι θα πείτε; Δυο λεπτά, εγώ εκπαιδεύομαι! Αν δεν γίνομαι κατανοητός δεν φταίω εγώ!
            δ. Σας ρώτησαν για τη θέση σας επί του εθνικού θέματος και είπατε πως : "...Πρέπει να κάνουμε δυνατή χώρα την Κύπρο όπως το ...Ντουμπάι (με την ευκαιρία σας δηλώνω ότι το Ντουμπαί δεν είναι χώρα) και το αποτέλεσμα θα είναι να μας παρακαλούν οι μεγάλες δυνάμεις να λύσουν το Κυπριακό θέμα!" Σε κάποια άλλα στιγμή, σε ερώτηση δημοσιογράφου που αναφέρθηκε στο εν λόγω ζήτημα λέγοντας πως δεν έχετε καμία θέση, είπατε πως "είδαμε και τους άλλους που είχαν θέση τι κατάφεραν" Συμπερασματικά μπορεί να υποθέσει κανείς ότι αφού όλοι όσοι είχαν θέσεις και απόψεις για το εθνικό θέμα απέτυχαν, δεν χρειάζεται να ορθώσουμε ξανά θέσεις καθώς η αποτυχία είναι δεδομένη. Μα ποιο είναι το καινούργιο που ευαγγελίζεστε ότι θα φέρετε; Το απόλυτο κενό στην προώθηση ενός εθνικού θέματος;
         ε. Κατόπιν υποστηρίξατε ότι η εποχή της γνώσης και της πληροφορίας έχει παρέλθει καθώς όλα όσα χρειάζεται κανείς ως γνώσεις βρίσκονται μέσα στο κινητό τηλέφωνο! Δεν θεωρείται ότι μια τέτοια άποψη είναι άκρως επικίνδυνη για την πορεία ενός εκπαιδευτικού συστήματος; Διότι άλλο να προσπαθούμε να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα και να κάνουμε πρακτικές αλλαγές (πχ air conticion) και άλλο να ισοπεδώνουμε και μάλιστα με τον τίτλο του ευρωβουλευτή το θέμα γνώση, εκπαίδευση, μάθηση! Το γεγονός ότι εσείς χωρίς ιδιαίτερες σπουδές πετύχατε στον οικονομικό τομέα σε σύντομο χρονικό διάστημα δεν σας κάνει και υπόδειγμα. Πόσοι εκ των νέων που ασχολούνται με το ιντερνετ ανά τον κόσμο είναι πλούσιοι από αυτό τον τρόπο εργασίας; 1000; 2000; 10000; Δείτε τον πληθυσμό της γης και θα καταλάβετε τι εννοώ. Επίσης θα ήθελα να σας πω, εάν πχ καταργηθεί η εκπαίδευση, η γνώση και η μάθηση γενικότερα, ένας γιατρός θα εγχειρίζει ανοίγοντας μια σελίδα στο google; Μην απατάστε και κοιτάξετε να αλλάξετε τον τρόπο σκέψης πάνω στο θέμα αυτό, μια και άκουσα ότι θέλετε να εργαστείτε στην επιτροπή παιδείας της Ευρωβουλής. 
              στ. Από την στιγμή που μπήκατε στην Ευρωβουλή, συνεχώς μαθαίνουμε ανόητες πληροφορίες μέσω των βίντεο που δημοσιοποιείται λες και αυτός είναι ο ρόλος σας. Το άσχημο είναι ότι ακόμα και οι ψηφοφόροι σας πιστεύουν ότι αυτός είναι ο ρόλος σας! Αλήθεια τι με ενδιαφέρει πως είναι το γραφείο του κάθε ευρωβουλευτή αλλά και το πως θα προσλάβετε τους συνεργάτες σας; Και μια και αναφέρομαι προσλήψεις εσείς ως ....παιδί του λαού, πως διαλαλείτε ότι θα απολύσετε κόσμο; Είπατε πως κάνετε συνεχώς συνεντεύσεις για να προσλάβετε αξιόλογους ανθρώπους και χωρίς να υπολογίζετε τις οδηγίες της ΕΕ προσλάβατε συγγενικά πρόσωπα!
          ζ. Σε κάποιο βίντεό σας λέτε ότι όσο εισχωρείτε βαθειά στο πολιτικό σύστημα τόσο ξαφνιάζεστε, προφανώς από την διαφθορά. Μα πότε αγαπητέ μου προλάβατε να μπείτε τόσο ...βαθειά, ώστε να σας προκαλέσει αηδία το όλο σύστημα, μέρος του οποίου τώρα  είστε και εσείς; 
         η. Είπατε πως δεν χρειαζόμαστε τόσους πολλούς υποψηφίους, ούτε τόσους πολλούς δημάρχους, αντιδημάρχους, δημοτικούς συμβούλους, βουλευτές κτλ. Μιλήσατε για 3500 υποψηφίους, ένας εκ των οποίων είστε και εσείς; Και επειδή δεν το γνωρίζετε αλλά και δεν κάνατε καμιά προσπάθεια να το μάθετε, η οργάνωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως έχει, είναι οδηγία της ΕΕ την οποία ως Ευρωβουλευτής θα υπηρετήσετε! 
       θ. Και τέλος αναλογιστείτε ότι δεκάδες άλλοι νέοι, Κυπριόπουλα, με περίσσιες σπουδές και εξαιρετική πορεία μέχρι τώρα, αλλά και επιθυμία για αλλαγές δεν ψηφίστηκαν από τον κόσμο! Δείξτε σεβασμό ακόμα και σε αυτή την παράμετρο. 
        ι. Στην πρώτη σας επίσκεψη στο ευρωκοινοβούλιο εκστασιαστήκαε από το γεγονός ότι μπορείτε να πίνετε και νερό ανθρακούχο και μας το δείξατε σε βίντεο.
        ια. Στην πρώτη ψηφοφορία στην Ευρωβουλή ζητήσατε την βοήθεια των ...οπαδών σας, χωρίς να ελεγχετε ποιος πρεσβεύει τι;    Θα έπρεπε να έχετε προσωπική άποψη.
   ιγ. Κάποιες διαδικασίες που ακολουθήθηκαν σε ψηφοφορίες είπατε πως είναι καραγκιοζιλίκια! Ανεπίτρεπτη φράση για Ευρωβουλευτή εύελπη! 
    ιδ. Θα ξεκινούσατε εκπαίδευση  από τους παλαιότεους ευρωβουλευτές αλλά μας τελείωσε και αυτή η προσπάθεια.
        ιε. Μιλήσατε απαξιωτικά σε εκπροσώπους συνδέσμου παιδιών αγνοουμένων του 1974, χωρίς ίχνος σεμνότητας και η απολογία σας ήταν αποτυχημένη. 
        ιστ. Δημιουργήσατε ένα βίντεο με έτερο της σειράς σας τουρκοκυπριο - πιθανόν με καλή πρόθεση- αλλά παραβλέψατε το γεγονός ότι οι πληγές είναι ακόμα πάρα πολύ νωπές και δεν έχουν επουλωθεί. 
        ιζ. Απουσιάζατε από σύσκεψη εν όψει της ανάληψης της προεδρίας της ΕΕ από την Κύπρο! Νόμίζω πως ως πρωτάρης θα έπρεπε να είστε εκεί πάση θυσία! 
          ιη. Παρουσιάσατε τους μισθούς των ευρωβουλευτών ως κατι καινούργιο. Ήδη από το 2019 τους γνωρίζαμε, ήταν αναρτημένοι στην σχετική σελίδα του ευρωκοινοβουλίου! Και τι κατορθώσατε; Εσείς αποποιηθήκατε τον μισθό και τα ριάλια; Είναι πολλά τα λεφτά παιδί μου! 
           
  
          Θα μπορούσα να γράψω και άλλα πολλά από τα όμορφα και ευώδη που έχετε πει. Θαυμάζω το θάρρος αλλά και το περίσσιο θράσος σας, όμως θα σας συμβούλευα να σεβαστείτε τόσο αυτούς που σας ψήφισαν όσο και αυτούς που δεν σας ψήφισαν. Ο θεσμός του Ευρωβουλευτή δεν είναι για καραγκιζιλίκια και αστεία βιντεάκια. Είναι θεσμός προτάσεων, νόμων και σοβαρών αποφάσεων για το μέλλον των Ευρωπαικών λαών. Εκεί σας θέλω και όχι μπροστά σε ένα σκατομικρόφωμο και μια γαμημένη κάμερα! Και μια συμβουλή που αν θέλετε την τηρείτε: Αν θέλετε να συνεχίσετε να εκπροσωπείτε αυτόν τον τυρανισμένο λαό, πάρτε δίπλα σας ανθρώπου σοβαρούς, μορφωμένους, μετρημένους και συνετούς. Ανθρώπους που θα σας οδηγούν σε σίγουρα μονοπάτια. 

            

Με εκτίμηση προς ένα νέο που θέλει να αλλάξει τον κόσμο,
αλλά ο κόσμος δεν αλλάζει έτσι 
γιατι ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ, όπως λέει ο ποιητής

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΚΟΓΚΑΣ
               

Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2024

Εμείς είμαστε με τους πλέον αδύναμους; (Πόλεμος Ισραήλ - Χαμάς)

     



 Ο πόλεμος του Ισραήλ με την τρομοκρατική οργάνωση της Χαμάς  έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο πάνω από 42000 ανθρώπους μέχρι στιγμής, με τους μισούς να είναι παιδιά, γυναίκες και γενικότερα αμάχους. Ο αριθμός των πολεμιστών της Χαμάς είναι σχετικά μικρός που εξοντώθηκε. Και μόνο αυτή η παράμετρος του πολέμου δείχνει την οργή του Ισραήλ ύστερα από την πετυχημένη επιχείρηση τρόμου της Χαμάς πριν από ένα χρονο περίπου, όταν σκότωσε πάνω από 1200 ανθρώπους Ισραηλίτες και όχι μόνο, στα σύνορα με την Γάζα. 

      Από τότε μέχρι σήμερα, δεν σημειώθηκε ουσιαστικά καμιά απολύτως πρόοδο στις προσπάθειες εκεχυρείας, διακοπής του πολέμου, επιστροφής των αιχμαλώτων - ομήρων και ομαλής και απρόσκοπτης διανομής της ανθρωπιστικής βοήθειας. Ακόμα και η πρόσφατη απόφαση της διεθνούς σκηνής να εμβολιάσει τα γυαικόπαιδα για προστασία από ασθένειες, μοιάζει ως γελειότητα. Κορυφαίος πολιτικός της ΕΕ είπε: Δεν μπορείς να εμβολιάζεις σήμερα ανθρωπους, που αύριο πιθανον να είναι νεκροί. Συμφωνούμε φυσικά. 

   Η μόνη λύση είναι η συνεχής πίεση προς το Ισραήλ, να σταματήσει τις πολεμικές επιχειρήσεις, να καθίσει σε ένα τραπέζι διαπραγματεύσεων, με την ελπίδα ενός αυτόνομου κράτους στην περιοχή της Γάζας, ενός κράτους Παλαιστινίων, ή σε μια ένωση της Δυτικής όχθης με την Γάζα που πάλι θα οδηγήσει σε ένα κράτος Παλαιστινικαό. Διαφορετικά, ακόμα και η Χαμάς να εξοντωθεί, λέμε τώρα, θα γεννηθούν άλλες Χαμάς και η ιστορία αυτή θα επαναλαμβανεται. Μην ξεχνάμε, ότι οι λοιπές αραβικές χώρες παρά την διστακτικότητα να αναλάβουν δράση κατά του Ισραήλ, για ευνόητους λόγους (οικονομικούς, συμμαχιών, πολεμικής αδυναμίας κτλ), θεωρώ ότι τα πράγματα μελλοντικά είναι πιθανόν να πάρουν άλλη τροπή. Η υπομονή και οι λεπτές ισορροπίες σε κρίσιμες περιόδους αλλάζουν εν ριπή οφθαλμού! 

   Εμείς προς το παρόν, αν  και αναγνωριζουμε το μέγεθος της Ισραηλινής οργής αλλά όχι την διάρκεια του πολέμου και ων τργαικών αποτελεσμάτων (αριθμός νεκρών, ισοπέδωσης της Γάζας), δεν μπορούμε να μην σταθούμε στο πλευρό των αδυνάμων, καθώς οι εικόνες μικρών παιδιών που αναζητούν προστασία είναι σκοτεινές και  ανατριχιαστικές. 

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2024

Μουσική Περιήγηση: Από την Κωνσταντινούπολη ως την Κύπρο




 Συλλογή στοιχείων - πληροφοριών : Δημήτριος Γκόγκας
η φωτογραφία είναι από τον ιστότοπο:http://esxoleio.weebly.com/delta-epsilonnu972tauetataualpha-epsilonlambdalambdaetanuiotasigmamu972sigmaf-epsilonkappatau972sigmaf-sigmaupsilonnu972rhoomeganu.html 

Το Δημοτικό τραγούδι όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι μία από τις σημαντικότερες εκφράσεις ενός λαού. Και ουσιαστικά δεν υπάρχουν λαοί στην υφήλιο που να μην έχουν αναπτύξει, δημιουργήσει κάποιο είδος δημοτικού τραγουδιού. Το Δημοτικό τραγούδι συνδυάζει την ποίηση με την μουσική και αναδεικνύεται πολλές φορές με τον χορό. Συντροφεύει δε τους ανθρώπους με ποικίλους τρόπους σε όλες τις δραστηριότητες του. Γεννήσεις, Γάμους, κηδείες κτλ. Το Δημοτικό τραγούδι αποτελεί μια διαχρονική έκφραση των βιωμάτων ενός λαού και μέσα από επαναλαμβανόμενα στάδια και μοτίβα, με πλούσιο θεματολόγιο, μεταφέρουν στους ώμους τους, τα συναισθήματα, τις ιδέες, τις αγωνίες, τις προσδοκίες ανά τους αιώνες.

Χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

α. Τα Δημοτικά τραγούδια  που αναφέρονται στις διάφορες εκδηλώσεις της ζωής του ανθρώπου όπως: της αγάπης, νυφιάτικα, νανουρίσματα, παιδικά, κάλαντα, αποκριάτικα και άλλα εορταστικά, τραγούδια της ξενιτιάς, μοιρολόγια, γνωμικά, τραγούδια της δουλειάς).
Β. Τα Δημοτικά Ιστορικά Τραγούδια: όπως τα ακριτικά και τα κλέφτικα και γενικότερα τα τραγούδια εκείνα που αναφέρονται σε συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα.
γ. Τα Δημοτικά  Τραγούδια που διακρίνονται για τον ξεχωριστό χαρακτήρα τους και προβάλλουν τα γεγονότα με άκρως αφηγηματικό και δραματικό τρόπο, όπως είναι τα επικά.

Στην παρούσα ανάρτηση δεν θα κινηθούμε με σκοπούς διδακτικούς. Δεν είναι ο ρόλος μας αυτός και ούτε θα προσπαθήσουμε να κατευθυνθούμε προς τα εκεί. Σκοπός μας είναι να σας παρουσιάσουμε ένα Δημοτικό Τραγούδι από κάθε περιοχή του Ελληνισμού. Από την Ανατολική Θράκη μέχρι και την Κύπρο. Η Επιλογή των τραγουδιών δεν έγινε τυχαία. Πέρα από την  λιτότητα των εκφραστικών μέσων και τρόπων, την οικονομία και την πύκνωση του ποιητικού λόγου, κύρια χαρακτηριστικά των Δημοτικών Τραγουδιών, επιλέξαμε Δημοτικά τραγούδια που ίσως να μην είναι τα πιο δημοφιλή, αποτελούν όμως σημαντικό κομμάτι της Δημοτικής μας Ποίησης. Πολλά από αυτά μεταφέρουν μνήμες, ειδικά στους παλαιότερους από εσάς. Ελπίζουμε στην καλή ανάγνωση και ακρόαση σας (για ακρόαση πατάτε επί των συνδέσμων. Τα πνευματικά δικαιώματα της εικόνα και του ηχητικού προϊόντος  του κάθε συνδέσμου ανήκουν στους δημιουργούς τους)

Το πρώτο τραγούδι που θα αναγνώσετε είναι από την περιοχή της
Ανατολικής Θράκης - Κωνσταντινούπολης

Δώδεκα Ευζωνάκια

Το τραγούδι εξυμνεί τον ηρωισμό των ελληνοπαίδων. Τα δώδεκα λοιπόν Ευζωνάκια, όσα και οι μήνες του χρόνου, όσοι και οι μαθητές του Ιησού Χριστού, αποφασίζουν να περάσουν τη Μαύρη Θάλασσα και να ελευθερώσουν την αιώνια πόλη. Στην προσπάθειά τους αυτή, εμπόδιο στέκεται η φουρτουνιασμένη θάλασσα που διαλύει τα μέσα μεταφοράς, οδηγεί προς τον θάνατο τα νεαρά παιδιά, μα πάντα η προστάτιδα Παναγία βρίσκεται εκεί να εισακούσει τους πόθους του λαού:

Βοήθα Παναγιά μου να τα γλιτώσουμε
κι όλα σου τα καντήλια Παναγιά μου θα στ’ ασημώσουμε


Δώδεκα ευζωνάκια τ’ αποφασίσανε
στον πόλεμο να πάνε Παναγιά μου
να πολεμήσουνε

Στο δρόμο που πηγαίναν στη Μαύρη θάλασσα
κακιά φουρτούνα πιάνει Παναγιά μου
ξεσκίζει τα πανιά

Δεν κλαίμε το καράβι δεν κλαίμε τα πανιά
μον’ κλαίμε τα ευζωνάκια Παναγιά μου
τα νιούτσικα παιδιά

Βοήθα Παναγιά μου να τα γλιτώσουμε
κι όλα σου τα καντήλια Παναγιά μου
θα στ’ ασημώσουμε

μπορείτε να το ακούσετε: https://www.youtube.com/watch?v=qcXVk0E1HRw

**
Από την Ανατολική Ρωμυλία έρχεται το Δημοτικό τραγούδι:
Κάτω στα Ρόδα
Χορεύεται ως χορός Παιτούσκα
Kάτου στα Pόδα, στα Pοδοπούλα
ξένους αγάπ'σι μια ρωμιοπούλα
κι η ρωμιοπούλα δεν τόνε θέλει.
Πάρτουν, κόρη μου, τουν ξένουν άντρα,
θα σι φουρέσει φλουριά κι χάντρα.
Δεν τόνε θέλω, δεν τόνε παίρνω,
δεν τόνε θέλω τουν ξένουν άντρα
κι ας μι φουρέσει φλουριά κι χάντρα.



**

Λίγο πιο κάτω στο Ανατολικό Αιγαίο  ένα Καράβι από την Χιο, στη Σάμο πήγε κι άραξε…Ερωτικό τραγούδι στους ρυθμούς του νησιώτικου μπάλου. Οι στίχοι αναφέρονται στην αξία του φιλιού και στο χτυποκάρδι των γυναικών με το αντάμωμα της αγάπης και του έρωτα.  

Ένα καράβι από την Χιο

Ένα καράβι από τη Χιο
με τις βαρκούλες του τις δυο
στη Σάμο πήγε κι άραξε
κι έκατσε και λογάριασε

Πόσο πουλιέται το φιλί
στη Δύση, στην Ανατολή
Της παντρεμένης τέσσερα
της χήρας δεκατέσσερα

Της λεύτερης είναι φτηνό
το παίρνεις με το χωρατό
κι αν σε φιλήσει μια φορά
αλλού ψάχνει να βρει χαρά



**

Από την ΔΥΤΙΚΗ ΘΡΑΚΗ ακούμε το τραγούδι: Εγώ στα ξένα περπατούσα
Τραγούδι που προέρχεται από τον νομό του Έβρου Δυτικής Θράκης.
Χορεύεται στα βήματα του «ΘΡΑΚΙΩΤΙΚΟΥ ΣΥΓΚΑΘΙΣΤΟΥ».

Εγώ στα ξε καλή μου μάνα,
εγώ στα ξένα περπατούσα
εγώ στα ξένα περπατούσα
τσ’ όμορφες παρατηρούσα
(εγώ στα ξένα περπατούσα
τσ’ όμορφες παρατηρούσα)

Όλα τα καλή μου μάνα,
όλα τα κορίτσια τα `δια
όλα τα κορίτσια τα `δια
με τα γέλια, με τα χάδια
(όλα τα κορίτσια τα'δια
με τα γέλια με τα χάδια)

Μια γαλά καλή μου μάνα,
μια γαλαζοφορεμένη
μια γαλαζοφορεμένη
την καρδιά μου έχει καμένη
(μια γαλαζοφορεμένη
την καρδιά μου έχει καμένη)

Δεν μπορώ, καλή μου μάνα
δεν μπορώ να τη γελάσω
δεν μπορώ να τη γελάσω
το χεράκι της να πιάσω
(δεν μπορώ να τη γελάσω
το χεράκι της να πιάσω)



**

Φτάνουμε στα Δωδεκάνησα: Το τραγούδι Ντιρλαντά λεγόταν όταν τραβούσαν οι ναύτες κουπί στις βάρκες, δημιουργώντας αυτοσχέδια σατυρικά δίστιχα τα λεγόμενα τσιμαριστά. Η αρχική προέλευση είναι από την νήσο  Κάλυμνο των Δωδεκανήσων. Κάποιοι λένε ότι οι σφουγγαράδες το τραγουδούσαν όλοι μαζί στους δύτες, όταν ανέβαιναν από τις καταδύσεις. Ήθελαν να τους κρατήσουν ξύπνιους και να αποφύγουν τη νόσο των δυτών.

Ντιρλαντα

Βρέ ντιρλαντά, ντιρλανταντά, βρε ντιρλαντά και τέζα όλοι
και πώς θα πάρουμε την Πόλη, ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά
Από την πόλη την καλή ήρθε μια σκούνα με πανί.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά και δεν τελειώνει
βρε ντιρλαντά με ζαχαρώνει,
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, να το χαρώ που με κοιτά
Ω ντιρλαντά βρε λεβεντόνια, βρε και της Μπαρμπαριάς γλαρόνια.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά βρε και βραδιάζει
βρε κι η κουβέρτα αναστενάζει
Βρε και ο μάγερας φωνάζει, ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά
Βρε ντιρλαντά και τέζα όλοι και πώς θα πάρουμε την Πόλη.

Από την πόλη την καλή, ήρθε μια σκούνα με πανί
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, αχ η Μαρία του Μηνά
Επάνω στ’ άσπρο της ποδάρι θα πάω να δέσω παλαμάρι.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά θα δέσω κόμπο
βρε στον λαιμό τους των αρχόντων
Να πέφτει ο κόμπος στο κοπάλι, στην Κατερίνα του τσαγκάρη
Βρε θα τη βάλω μες στην πλώρη και θα της κάμω γιο και κόρη.

Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντιρλαντά και σεις λεβέντες
βρε θα σας δώσω εγώ βιολέτες
Θα δώσω σ’ όλους από δύο βρε και του Γιώργη δε του δίνω
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά, ω ντα ντα ντα, ντιρλανταντά
Ω ντιρλαντά, ντιρλανταντά...



**

Στην Δυτική νησιωτική Ελλάδα και από τα ΕΠΤΑΝΗΣΑ έρχεται η Δούλα. Αποτελεί Λευκαδίτικη Καντάδα που την τραγουδούσαν οι κάτοικοι της Λευκάδας την περίοδο του Καρναβαλιού.


Ακούσατε τι έπαθε στο Τζάντε
με μια δούλα
για να τη μπλέξει σ’ έρωτα
του `καψε την καρδούλα

Μια μέρα την συνάντησε
της έκλεισε το μάτι
και κείνη αποκρίθηκε
στο διάολο χωριάτη

Καρναβαλάκι ήτανε
και βράδυ μοναχούλα
τότε που αποφάσισε
να εκδικηθεί την δούλα

Την έβαλε και έκατσε
σε καναπέ με σούστα
κι ολονυχτίς του έκανε
του έρωτα τα γούστα

Περίπολα τον πήγανε
εις την εισαγγελία
"τη δούλα την παντρεύομαι
χωρίς διαμαρτυρία"

Εισαγγελείς κατάλαβαν
πως είναι ερώτου λύσσα
σε γάμο τον τιμώρησαν
και τόνε απολύσαν



**

Απέναντι από τα Επτάνησα στέκεται αγέρωχη η ΗΠΕΙΡΟΣ. Στο μεγάλο ερώτημα Πως το τρίβουν το πιπέρι βρίσκουμε απαντήσεις μέσα από τους στίχους αυτού του τραγουδιού. Πως το τρίβουν το πιπέρι . Διαβάζουμε σχετικά σε αναφορές για αυτό το τραγούδι: «Το τραγούδι συνοδεύει αργό αντρικό χορό «στα τρία», όπου τα βήματα εναλλάσσονται με ομαδικές μιμητικές τελετουργικές κινήσεις.»

Πως το τρίβουν το πιπέρι

Πώς το τρί βλάχα μου
πώς το τρίβουν το πιπέρι;

Με το πόδι τους το τρίβουν
και το ψιλοκοπανίζουν.

Πώς το τρίβουν το πιπέρι
καλογριές κι οι καλογέροι;

Με τη φτέρνα τους το τρίβουν
και το ψιλοκοπανίζουν.

Πώς το τρί βλάχα μου
πώς το τρίβουν το πιπέρι;

Με το γόνα τους το τρίβουν
και το ψιλοκοπανίζουν.

Πώς το τρίβουν το πιπέρι
καλογριές κι οι καλογέροι;

Με το χέρι τους το τρίβουν
και το ψιλοκοπανίζουν.

Πώς το τρί βλάχα μου
πώς το τρίβουν το πιπέρι;

Με την γλώσσα τους το τρίβουν
και το ψιλοκοπανίζουν.

Πώς το τρίβουν το πιπέρι
καλογριές κι οι καλογέροι;

Με τη μύτη τους το τρίβουν
και το ψιλοκοπανίζουν.

Πώς το τρί τσούπρα μου
πώς το τρίβουν το πιπέρι;

Με τον κόπανο το τρίβουν
και το ψιλοκοπανίζουν.




**

Η περιοχή της ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ μας δίνει το παραδοσιακό τραγούδι:  ΑΧ Πατρίδα μας γλυκιά
Το τραγούδι έγινε ευρύτερα γνωστό μέσα από την ερμηνεία του Πάνου Τζαβέλα.


Τι έχουν τα ματάκια σου και είναι δακρυσμένα
ο φασισμός εσκέπασε τη χώρα μας μια μέρα

Αχ πατρίδα μας γλυκιά αγαπημένη Ελλάδα
Αχ πατρίδα μας γλυκιά πόσο σ’ αγαπώ πιστά

Τη χώρα μας αρχίσανε να την λεηλατούνε
άντρες γυναίκες και παιδιά όλους να μας χτυπούνε

Αχ πατρίδα μας γλυκιά αγαπημένη Ελλάδα
Αχ πατρίδα μας γλυκιά πόσο σ’ αγαπώ πιστά

Μα το κακό δεν βάσταξε και ξέσπασε μια μέρα
εμείς τα ελληνόπουλα σηκώσαμε παντιέρα

Αχ πατρίδα μας γλυκιά αγαπημένη Ελλάδα
Αχ πατρίδα μας γλυκιά πόσο σ’ αγαπώ πιστά

Τον φασισμό να διώξουμε Χίτλερ και Μουσολίνι
στη χώρα μας να φέρουμε παντοτινά ειρήνη

Αχ πατρίδα μας γλυκιά αγαπημένη Ελλάδα
Αχ πατρίδα μας γλυκιά πόσο σ’ αγαπώ πιστά



**

Από την ΚΡΗΤΗ ακούμε το Τραγούδι : Αγρίμι και αγριμάκια μου. Τραγούδι «ΛΕΥΚΟΡΕΙΤΙΚΟ» (ριζίτικο)με προέλευση από τα ορεινά του Νομού Χανίων Κρήτης.

Αγρίμια κι αγριμάκια μου

Αγρίμια κι αγριμάκια μου αγρίμια κι αγριμάκια μου,
‘λάφια ε… ‘λάφια μου με… μερωμένα …να μερωμένα
πέστε μου που …ου είν’ οι τό… πέστε μου που είν’ οι τόποι σας.

------

Πέστε που είν’ οι τόποι σας πέστε μου που είν’ οι τόποι σας,
και που ε… και που (ν)τα χει… χειμαδιά σας τα χειμαδιά σας
γκρεμνά είν’ εμάς …άς οι τό… γκρεμνά είν’ εμάς οι τόποι μας.

------

Γκρεμνά είν’ εμάς οι τόποι μας γκρεμνά είν’ εμάς οι τόποι μας,
λες και(ς) να λες και(ς) τα χει… χειμαδιά μας τα χειμαδιά μας
τα σπηλιαρά… …άκια του τα σπηλιαράκια του βουνού.

------

Τα σπηλιαράκια του βουνού τα σπηλιαράκια του βουνού,
είναι να είναι τα γο… γονικά μας τα γονικά μας
αγρίμια κι α… αγριμά… αγρίμια κι αγριμάκια μου.


**

ΚΥΚΛΑΔΕΣ

ΘΑΛΑΣΣΑΚΙ ΜΟΥ

Τραγούδι εξευμενιστικού χαρακτήρα προς τη θάλασσα με προέλευση από τη Νάξο Κυκλάδων. Ο Δημοτικός τραγουδιστής ικετεύει, παρακαλεί την θάλασσα να ηρεμήσει και να φέρει πίσω τους αγαπημένους.
Χορεύεται στα βήματα του «ΣΥΡΤΟΥ παραλλαγής ΚΥΚΛΑΔΩΝ».

Θάλασσα θάλασσα τους θαλασσινούς θαλασσάκι μου
θάλασσα θάλασσα τους θαλασσινούς θαλασσάκι μου,
μην τους θαλασσοδέρνεις θαλάσσακι μου εσύ ‘σαι το μεράκι μου
μην τους θαλασσοδέρνεις θαλάσσακι μου εσύ ‘σαι το μεράκι μου.

Ροδόσταμο ροδόσταμο να γίνεσαι θαλασσάκι μου
ροδόσταμο ροδόσταμο  να γίνεσαι θαλασσάκι μου,
την πλώρη τους να ραίνεις θαλάσσακι μου εσύ ‘σαι το μεράκι μου
την πλώρη τους να ραίνεις θαλάσσακι μου εσύ ‘σαι το μεράκι μου.

Θάλασσα κι αλμυρό νερό να σε ξεχάσω δεν μπορώ,
να σε ξεχάσω δεν μπορώ θάλασσα κι αλμυρό νερό.

------

Θάλασσα θάλασσα που τον έπνιξες κι ωχ αμάν
θάλασσα θάλασσα που τον έπνιξες κι ωχ αμάν,
της κοπελιάς τον άντρα θαλασσάκι μου να φέρεις το παιδάκι μου
της κοπελιάς τον άντρα θαλασσάκι μου να φέρεις το παιδάκι μου.

Κι η κοπελιά κι η κοπελιά είναι μικρή θαλασσάκι μου
κι η κοπελιά κι η κοπελιά είναι μικρή θαλασσάκι μου,
και δεν της πάν’ τα μαύρα θαλασσάκι μου να φέρεις το παιδάκι μου
και δεν της πάν’ τα μαύρα θαλασσάκι μου να φέρεις το παιδάκι μου.

Θάλασσα κι αλμυρό νερό να σε ξεχάσω δεν μπορώ,
να σε ξεχάσω δεν μπορώ θάλασσα κι αλμυρό νερό.


**

Να και η Κύπρος μας. Τραγούδι ερωτικού περιεχομένου το : Λούλα μου Μαρούλα μου

Εψές η νύκτα ’σιόνιζεν,
Λούλλα μου, Μαρούλλα μου
τζαι τα πουλιά μαρκώσαν.
Τζ’ εγιώνι μεσ’ τ’ αγκάλια σου,
Λούλλα μου, Μαρούλλα μου
κρυότην εν ένωσα.

Εψές η νύκτα μια ήτουν, Λούλλα μου...
τζαι πόψε δκυό γινήκαν.
Τζ’ εν οι καμοί σου μουζουρού, Λούλλα μου...
τζ’ εξηφανερωθήκαν.

Νωστά π’ αγαπηθήκαμεν, Λούλλα μου...
έππεφτα τζ’ εν εκάμμουν.
Τζ’ ελάλουν: Παναΐα μου! Λούλλα μου...
οι άλλοι πώς βαστάγνουν!

Εις τον γυρόν της θάλασσας, Λούλλα μου...
να πα’ να ορκιστούμεν.
Τζ’ ωσπόσ’ η θάλασσα νερόν, Λούλλα μου...
να μεν ποχωριστούμεν.



**

Στην ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή ΣΙΑΤΙΣΤΑ ΤΟ ΤΡΑΓΟΎΔΙ : Μήλο μου Κόκκινο. Συγκαταλέγεται στα Τραγούδια του  γάμου
και χορεύεται στα βήματα του «ΣΥΡΤΟΥ παραλλαγής ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ».

Μήλο μου κόκκινο

Μήλο μου κόκκινο ρόιδο βαμμένο
μήλο μου κόκκινο ρόιδο βαμμένο
γιατί με μάρανες τον πικραμένο
γιατί με μάρανες τον πικραμένο

Παένω κι έρχομαι μα δε σε βρίσκω
παένω κι έρχομαι μα δε σε βρίσκω
βρίσκω την πόρτα σου μανταλωμένη
βρίσκω την πόρτα σου μανταλωμένη

Τα παραθυρούδια σου φεγγοβολούνε
τα παραθυρούδια σου φεγγοβολούνε
ρωτώ την πόρτα σου "πού πάει η κυρά σου;"
ρωτώ την πόρτα σου "πού πάει η κυρά σου;"

Κυρά μ’ δεν είνι δω πάεισι στη βρύση
κυρά μ’ δεν είνι δω πάεισι στη βρύση
πάεισι να πιει νερό και να γεμίσει
πάεισι να πιει νερό και να γεμίσει



**

Στην ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ απαντάμαι το τραγούδι: Από ξένο τόπο Τραγούδι με προέλευση από την Σμύρνη χερσονήσου Ερυθραίας Μικρά Ασίας. Πρόκειται για τραγούδι της αγάπης και χορεύεται ως συρτός ή και μπάλος. Έχει τραγουδηθεί  σε πολλές και διαφορετικές παραλλαγές. Εντοπίζεται σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο (Ελλάδα, Τουρκία, Αίγυπτος κλπ). Στις ελληνικές παραλλαγές εμφανίζεται σε αρκετά διαφορετικά τραγούδια, όπως το "Έχασα μαντήλι" ή του "Εσκούταρι".

Aπό ξένο τόπο κι απ’ αλαργινό
ήρθ’ ένα κορίτσι, φως μου, δώδεκα χρονώ

Ούτε στην πόρτα βγαίνει ούτε στο στενό
ούτε στο παραθύρι φως μου, δυο λόγια να της πω

Έχει μαύρα μάτια και σγουρά μαλλιά
και στο μάγουλό του, φως μου, έχει μιαν ελιά

Δε μου τη δανείζεις δε μου την πουλάς
την ελίτσα που `χεις, φως μου, και με τυραννάς

Δε σου τη δανείζω, δε σου την πουλώ
μόν’ να τη χαρίσω θέλω σε κείνον π’ αγαπώ



**


Φτάνοντας στην ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ, δεν μπορούμε παρά να σταθούμε στο πασίγνωστο δημοτικό:

Μαντίλι Καλαματιανό

Μαντήλι καλαματιανό,
φορείς στον άσπρο σου λαιμό.
Να σε χαρεί, να σε χαρεί,
εκείνος που σε λαχταρεί.

Έλα, πουλί μου έλα,
αν μ’ αγαπάς κι εμένα
πες το μάτια μου το ναι,
δε θα βρεις άλλον σαν κι εμέ.

Εσύ είσαι ένας ήλιος
φεγγάρι λαμπερό
που θάμπωσες το φως μου
και δεν μπορώ να ιδώ.

Λάμπεις και ακτινοβολείς
σαν το αστέρι της αυγής.
Στην Καλαμάτα ήπια νερό
και δε μ’ αφήνουν να σε δω.

Έλα, πουλί μου έλα,
αν μ’ αγαπάς κι εμένα
πες το μάτια μου το ναι,
δε θα βρεις άλλον σαν κι εμέ.

Να σε χαρεί που σ’ έχει
και που σε λαχταρεί
και που σε καμαρώνει
λεβέντικο κορμί.

Σαν πας στην Καλαμάτα
και `ρθεις με το καλό
φέρε μου ένα μαντήλι
να δέσω στο λαιμό
αμάν, καλέ μεταξωτό.



**

ΠΟΝΤΟΣ

Από την περιοχή του πόντου ένα τραγούδι αφιερωμένο στον άγνωστο πολεμιστή της περιοχής: Αϊτέντς επαραπέτανεν

Αϊτέντς επαραπέτανεν


Αϊτέντς επεριπέτανεν
Ψηλά σαν επουράνια
Ούι αμάν αμάν.

Είσεν τσαγγία κόκκινα
Και το τσαρκούλ’ νατ μαύρον
Ούι αμάν αμάν.

Εκράνε και σαν κάρτσια του
Παλικαρί βρασ(ι)όναν
Ούι αμάν αμάν.

Αϊτέ μ’ για δώσ’ μ’ ασό κρατείς
Για πέ(ι)με όθεν κείται
Ούι αμάν αμάν.

Ασό κρατώ κι δίγω σε
Αρ’ όθεν κείται λέγω
Ούι αμάν αμάν.

Εκεί σο πέραν το ρασίν
Σε ελάτα επ’ εκεί μέρος
Ούι αμάν αμάν.

Τραντέλλεναν εσκότωσαν
Και κείται ματωμένος
Ούι αμάν αμάν.

Μαύρα πουλία τρώγν’ ατόν
Και άσπρα τριγυρίσκουν
Ούι αμάν αμάν.

Ση θάλασσα κολυμπετής
Σ’ ομάλια πεχλιβάνος
Ούι αμάν αμάν.

Σον πόλεμον Τραντέλλενας
Του πόντου παλληκάρι
Ούι αμάν αμάν.



**



Από την Στερεά Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα από την περιοχή της Σαλαμίνας
Συναντάμε το τραγούδι : Που πας Αφέντη Μέρμηγκα / Αποκριάτικο τραγούδι


Πού πας αφέ , πού πας αφέντη μέρμηγκα
και είσ’ αρματωμένος, και είσ’ αρματωμένος
Λέλεμ του, λέλεμ του, λέλεμ του και βόι βόι βόι
Λέλεμ του, λέλεμ του, λέλεμ του και ταμ τουμ του

Έχω `να αμπέ , έχω `να αμπέλι στο γιαλό
και πάω να το τρυγήσω, και πάω να το τρυγήσω
Λέλεμ του, λέλεμ του...

Έχω έν’ αμπέ , έχω έν’ αμπέλι στο γιαλό
πού κάνει πέντε ρώγες, που κάνει πέντε ρώγες
Λέλεμ του, λέλεμ του ...

Μα πρώτα πά , μα πρώτα πάω απ’ το χωριό
να πάρω ένα γαϊδούρι, να πάρω ένα γαϊδούρι
Λέλεμ του, λέλεμ του ...

Στο δρόμο τα, στο δρόμο τα ποδάρια του
θα του τα κάνω ρόδες, θα του τα κάνω ρόδες
Λέλεμ του, λέλεμ του ...

Να τρέχει να, να τρέχει να ζαλίζομαι
να `μαι σαν μεθυσμένος, να `μαι σαν μεθυσμένος
Λέλεμ του, λέλεμ του ...

Να με κοιτά , να με κοιτάζουν τα πουλιά
να κόβετ’ η λαλιά τους, να κόβετ’ η λαλιά τους
Λέλεμ του, λέλεμ του ...

Κι όποιου δεν κό , κι όποιου δεν κόβετ’ η λαλιά
να φεύγει από τ’ αμπέλι, να φεύγει από τ’ αμπέλι
Λέλεμ του, λέλεμ του ...





**
Για τις παραπομπές σας ....παραπέμπω στη σελίδα:https://dimitriosgogas.blogspot.com.cy/2018/02/blog-post_23.html
Δημήτριος Γκόγκας