γράφει ο Δημήτριος Γκόγκας
Όσοι εξ ημών και υμών στο νησί της Αφροδίτης οδηγούμε γνωρίζουμε πολύ καλά πως κάτι δεν πάει καλά. Κάτι δεν γίνεται σωστά και σκοτωνόμαστε αδίκως στους δρόμους και τις πλατείες αυτής της χώρας. Από τη στιγμή που κάποιος ξεκινήσει απότο σπίτι του για κάποιον προορισμό κινδυνεύει πολλάκις να εμπλακεί σε ατύχημα, δυστύχημα. Συνήθως, στηριζόμενοι και στο μικροκαμωμένο εγκέφαλό μας φταίνε μόνο οι άλλοι, ενώ εμείς είμασταν οι σωστοί. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία που τηρεί η Αστυνομία της Κύπρου(και μπορείτε όλοι να τα βρείτε στο διαδίκτυο και να τα διαβάσετε ) οι κυριότερες αιτίες πρόκλησης των τροχαίων ατυχημάτων είναι οι παρακάτω: - Μέθη (Αλκοόλη)
- Αμελής- Απρόσεκτη οδήγηση
- Υπερβολική ταχύτητα
- Μη τήρηση της αριστερής πλευράς
- Άλλη αιτία
- Απρόσεκτη διακίνηση των πεζών
- Μη παροχή προτεραιότητας σε οχήματα
- Απρόσεκτη στροφή δεξιά
- Ναρκωτικά
- Μη τήρηση των τροχαίων σημάτων
Κατά μέσο όρο (κατά σχετική προσέγγιση) στην Κύπρο κάθε χρόνο έχουμε :
- 50 θανατηφόρα δυστυχήματα
- 500 σοβαρά δυστυχήματα
- 650 ελαφρά συχτυχήματα
- 650 με απλές ζημιές
Ως θύματα θρηνούμε κατά μέσο προσέγγιση κάθε χρόνο 50 συνανθρώπους μας
Ως σοβαρά τραυματίες έχουμε περίπου 550
Ως ελαφρά τραυματίες πάνω από χίλιους
Σε όλα αυτά θα προσθέσω τις παρακάτω παρατηρήσεις:
- Δεν υπάρχουν πλήρεις δημόσιες συγκοινωνίες με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι και να αναγκάζονται να πάρουν τα Ι.Χ οχήματά τους.
- Το κόμιστρο των Δημόσιων συγκοινωνιών είναι υψηλό και ισχύει για μια μόνο διαδρομή
- Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας που έχουν υπερβεί μια (α) ηλικία, έχουν παρουσιάσει προβλήματα υγείας (όρασης,ακοής, κινητικά κτλ) και επιμένουν να οδηγούν με την φτηνή δικαιολογία ότι...μπορούν.
- Ο αριθμός των Ι.Χ οχημάτων που κινούνται καθημερινά στους δρόμους των πόλεων της Κύπρου, είναι εξαιρετικά μεγαλύτερος από αυτόν τον αριθμό. ΙΧ. που μπορούν να απορροφηθούν από την έκταση και το μέγεθος των δρόμων. (π.χ. Στην Κύπρο μια 4μελής οικογένεια έχει τουλάχιστον 4 μέσα (Ι.Χ αυτοκίνητα και άλλα μέσα μετακίνησης)
- Δεν τηρείται ο κώδικας οδικής κίνησης από το μεγαλύτερο μέρος των οδηγών ( ομιλία με κινητό, άσκοπες εναλλαγές λωρίδων, παιδιά όρθια χωρίς ζώνη στο μπροστινό κάθισμα, σκυλιά - γατιά στην αγκαλιά των οδηγών κτλ)
- Παύση της κίνησης των δρόμων από πεζούς ανά πάσα στιγμή (σε συγκεκριμένες διαβάσεις μετη χρήση κομβίου)
- Στροφή δεξιά ή αριστερά ( ανάλογα) η οποία επιτρέπεται καθώς η κίνηση από το αντίθετο ρεύμα συνεχίζεται και δίνει την ευκαιρία στους οδηγούς μόλις ελευθερωθεί ο ...δρόμος να κινηθούν είτε αροστερά είτε δεξιά. Μια εντελώς προκλητική διαδικασία που θα προκαλεί συνεχώς ατυχήματα. Ενώ εάν καταργηθεί και δοθούν λίγα δευτερόλεπτα στη ...στροφή δεξιά και αριστερά για την κίνηση των οδηγών λύνουν το πρόβλημα!
- Αυστηρά πρόστιμα που σημιουργούν αντιδράσεις στους οδηγούς και λειτουργούν αρνητικά!! (Δεν επιφέρουν μείωση στα ατυχήματα)
- Κάμερες που δρουν εκφοβιστικά και καταπιεστικά.
- Έλλειψη οδηγικής παιδείας από την νηπιακή ηλικία (ότι βλέπει το παιδί αυτό θα κάνει όταν μεγαλώσει)
- Ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων σε μικρές αποστάσεις. (Κανένας έλεγχος σε μη κεντρικούς δρόμους)
- Μεγάλος αριθμός τουριστών που καλούνται σε πολλές περιπτώσεις να οδηγήσουν σε ένα σύστημα που δεν το είχαν "ζήσει" ξανά.
- Οδήγηση από νεαρούς με την ...ευφάνταση "μαθητική" άδεια οδήγησης.
- Ύπαρξη ποδηλατών στους δρόμους που πολλές φορές εμποδίζουν την ομαλή κίνηση των λοιπών αυτοκινήτων
- Ύπαρξη μεγάλων οχημάτων (βυτία, φορτηγά κτλ) επί καθημερινής βάσεως και σε ακατάλληλες ώρες
Θα μπορούσα να παρατηρήσω ακόμα περισσότερα. Δυστυχώς γύρω από τα τροχαία ατυχήματα / δυστυχήματα έχει αναπτυχθεί μια τεράστια κερδοσκοπική επιχείρηση που μπορεί να εντάξει μέσα της τα πρόστιμα, τις πωλήσεις αυτοκινήτων, τις σχολές οδήγησης, κτλ. Προσωπικά δεν βλέπω κανέναν δημόσιο φορέα να έχει όχι την δύναμη αλλά την θέληση να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα. Έτσι πορευόμασταν και έτσι πορευόμαστε.